Rapport

Rakentamisen laatu on parempaa kuin julkisesta keskustelusta voi olettaa

Asunnon ostajan on tärkeää ymmärtää, miten laatu syntyy ja kuinka sitä voidaan mitata.

Rakentamisen laatu on parempaa kuin julkisesta keskustelusta voi olettaa

Todellisuus on tarua turvallisempaa. KUVITUS: Nunnu Halmetoja


Tämä juttu on Aiherahoitettu artikkeli.
Suuri yleisö on eri mieltä rakentamisen laadusta kuin asuntoja ostavat asiakkaat, jotka ovat usein yllättävänkin tyytyväisiä. Laatuun kiinnitetään Suomessa paljon huomiota, mutta tavalliselle kansalaiselle sen syntyminen on mysteerien peitossa.
Laadun tunnistaminen ei ole aina suoraviivaista tai nopeaa. 
Yksi näkemys on, että helpoin tapa mitata laatua on seurata työtapaturmien määrää. Mitä vähemmän on tapaturmia ja läheltä piti -tilanteita, sitä todennäköisempää on, että töitä tehdään muutenkin huolellisesti. Työntekijöillä ei ole liian kiire ja ohjeita noudatetaan.
Rakentamisen laatu on laaja kokonaisuus, jossa on monta tasoa.  
– Se jakautuu esimerkiksi rakentamisen tekniseen laatuun, rakennustapoihin, asunnon viihtyvyyteen ja muunneltavuuteen sekä rakennuksen sopivuuteen omaan ympäristöönsä, kertoo JKMM Arkkitehtien perustajaosakas ja arkkitehti Samuli Miettinen.  
Rakentamisen laatua ovat tekemässä niin suunnittelijat, rakennusmateriaalien valmistajat, tavarantoimittajat, rakentajat kuin ohjeistuksien ja standardien laatijat sekä asiakkaat.
– Rakentamisen laatuun vaikuttaa ratkaisevasti se, mitä laatutasoa tilaaja hakee. Viime vuosina kustannustaso on ollut laatua merkittävästi ohjaava tekijä, Miettinen toteaa. 
Asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaa esimerkiksi rakennusalan yrityksistä riippumaton akateeminen organisaatio EPSI Rating. Sen keväällä 2023 julkaistun viimeisimmän raportin mukaan noin 75 prosenttia asiakkaista on tyytyväisiä alaan, kun samaan aikaan koko väestöstä vain noin 55 prosenttia luottaa alan toimintaan.
Tyytyväisyyteen eniten vaikuttavia tekijöitä ovat rakentamisen laatu, mahdollisuus vaikuttaa käytettyihin materiaaleihin tai tilaratkaisuihin ja aikataulussa pysyminen. Yhtiöiden välillä on näissä jonkin verran eroja, mutta ei kuitenkaan dramaattisia. Parhaat tekijät saavuttavat lähes 80 prosentin tyytyväisyyden, kun suuri joukko yrityksistä pääsee hieman alle 70 prosentin tyytyväisyyteen. 

Jutun asiasanat:

rakentaminen
turvallisuus
laatu

Kommentit (0)

Kommenttia ei voi muokata jälkikäteen.

Viesti:

Nimi:

Puheenaiheet

Tilaa maksuton Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Haluan tarkkoja näkökulmia, ajattelemaan houkuttelevia juttuja ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Tietosuojaselosteemme.
Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.