Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Lasten ja nuorten talouskasvatuksen akilleen kantapää on aikuinen

Kenen vastuulla on opettaa lapsille taloustaitoja, ja millaisia taitoja lapset eri iässä edes tarvitsevat? Koulu, kaverit ja some tarjoavat tietoa, mutta kaikkein suurin vastuu on vanhemmilla. Onko heillä riittävät valmiudet opettaa raha-asioita lapsille?

Aikuisilla on joskus hämärtynyt käsitys siitä, miten taloudesta kannattaa puhua lapsen ja nuoren kehityksen eri vaiheissa. Samalla kun yhdet tuntuvat puhuvan osakesijoittamisesta jo tarhaikäisille, toiset eivät uskalla kertoa kouluikäiselle lapselle, että perheellä ei ole rahaa kaikkeen samaan kuin muilla. Hyvään lopputulokseen pääsemiseksi on hyvä selkeyttää opetuksen, perheen ja kavereiden omat roolit.
Jo pieni lapsi ymmärtää, mikä on rahaa, mutta varsinainen kyky käsittää rahan arvoa kehittyy tyypillisesti vasta 5–6-vuotiaana. Tämä on huomioitu esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, jossa rahaa voidaan harjoitella aluksi vaikka jäätelökauppaleikin avulla.
Esikouluikäiselle opetetaan jo lukuja, ja he oppivat hahmottamaan erilaisia mittakaavoja selkeästi ja tätä kautta myös sitä, mikä on paljon tai vähän. Päiväkoti-ikäisille opetetaan myös uteliaisuutta, ennakkoluulottomuutta ja vastuullisuutta, asioita, jotka luovat pohjaa syvemmälle oppimiselle.

Kun rahan hupenemista kädestä ei omin silmin näe, ei se opeta yhtä tehokkaasti.


Mainos

Mainoskuva

Näin jutusta puhutaan

Kommentit

Mainos

Mainoskuva

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!