Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport

Rapport — syvennämme ymmärrystä maailmasta

Rapport syntyi vuonna 2014 journalismin joukkorahoituspalveluna. Idea oli yksinkertainen mutta radikaali. Annetaan yleisölle mahdollisuus rahoittaa itse ne jutut, joita se kaipaa.
Seuraavana vuonna Rapport voitti Mediainnovaatiokilpailun. Vuosien varrella palvelun kautta on syntynyt satoja artikkeleita. Ne vahvistivat uskoa siihen, että journalismi voi löytää uusia rahoitus- ja jakelutapoja.
Nimensä mukaisesti rapport tarkoittaa hyvää suhdetta, yhteisymmärrystä ja luottamusta. Se on toimintamme ydin. Rakennamme siteitä lukijoiden, tekijöiden, yhteisöjen ja merkityksellisten teemojen välille. Kehitämme uudenlaisia, kaikille osapuolille reiluja ansaintamalleja.
Vuonna 2022 käynnistimme uuden vaiheen. Jaoimme tekemisen kahteen suuntaan: yhteiskunnalliseen journalismiin ja liiketoiminnalliseen sisältöinnovaatioon. Näiden kahden ulottuvuuden kautta rakennamme ekosysteemiä, joka tekee laadukkaasta sisällöstä kestävää ja vaikuttavaa.
Missiomme on syventää ymmärrystä maailmasta. Visiomme on rakentaa laadukkaille sisällöille ekosysteemi, joka mahdollistaa riippumattoman sisällöntuotannon ja tarjoaa uuden, vastuullisen tavan tehdä vaikuttavaa viestintää.

Yksi brändi, kaksi toimintasuuntaa

Rapport-kokonaisuus rakentuu käytännössä kahdesta osakeyhtiöstä. Ne palvelevat eri tarkoituksia, mutta perustuvat yhteiseen arvoperustaan: sisältöön, joka rakentaa luottamusta ja syventää ymmärrystä maailmasta.

A) Yhteiskunnallinen yritys: Rapport kuluttajasisällöt Oy

Yhteiskunnallinen, voittoa tavoittelematon yritys. Lukijat tukevat suoraan tekijöitä, ja näillä tilausmaksuilla syntyy huippuluokan journalismia: riippumattomia, moniäänisiä ja faktapohjaisia näkökulmia maailmaan.
Kehitämme mallia, joka yhdistää tieteen popularisoinnin, vastuullisen toimitusprosessin, substackmaisen uutiskirjealustan ja kestävän ansaintamallin tekijöille. Malli vastaa kasvavaan tarpeeseen sisällöstä, joka on faktapohjaista, inhimillistä ja syventää ymmärrystä maailmasta. Tekoälysisältöjen vallatessa tilaa on entistä tärkeämpää löytää tapoja, joilla inhimilliset, näkökulmat tuodaan houkuttelevasti lukijoille ilman harhaanjohtavia algoritmeja.

B) Liiketoiminta: Rapport Media Oy

Rapport Media on vuodesta 2023 toteuttanut organisaatioille ja yhteisöille vaikuttamiskampanjoita. Niiden ytimessä ovat Aiherahoitetut artikkelit ja videot — huipputoimittajien tekemät sisällöt, jotka käsittelevät asiakkaiden teemoja toimituksellisen prosessin laadulla. Koska niillä on maksaja, ne eivät ole journalismia.
Aiherahoitetut kampanjasisällöt jaellaan monimediaisesti: rapport.fi:ssä, ääniversioina, lyhytvideoina, sosiaalisen median kanavissa, Suomen Kuvalehden Rapport-liitteessä ja Radio Helsingin taajuuksilla.
Kaikki Aiherahoitettu sisältö merkitään avoimesti ja tilaaja kerrotaan julkisesti. Näin varmistamme, että myös vaikuttava viestintä tapahtuu läpinäkyvästi, vastuullisesti ja yleisön luottamusta kunnioittaen.


Kokonaisuuden taustalla on monipuolinen, osaava ja sitoutunut tekijätiimi.