Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport
REKRY: Hei, sinä digimarkkinoinnin ja somen osaaja! >

Go McVegan

McDonald's ruokkii päivässä prosentin maapallon väestöstä. Se on toimija, jota ei voi ohittaa.

Toimittajan kuva

Suvi Auvinen

12/30/2017

Kämmeneni hikoavat laskeutuessani Helsingin Asematunneliin. Vaikka kuljen tunnelissa monta kertaa viikossa, olen menossa yhteen täällä sijaitsevista liikkeistä nyt ensimmäistä kertaa koskaan. Vaikka olen ohittanut liikkeen useita kertoja, joudun googlaamaan sen olemassaolon – sen sijainti ei ole koskaan ennen rekisteröitynyt minulle.
Tunnistan kyllä logon, ja väitetään että saman logon tunnistaa maailmassa useampi ihminen kuin kristittyjen symbolinaan käyttämän ristin. Kävelen kassalle, teen tilaukseni ja kuulen kuinka myyjä huutaa olkansa yli: “Vegaani!” McDonald’sin vegaanihampurilainen McVegan on ollut myynnissä koko Suomessa ja Ruotsissa kaksi päivää tätä kirjoitettaessa. Suomen 65 ja Ruotsin 225 ravintolaa ottivat kokonaan vegaanisen hampurilaisen myyntiin kokeiltuaan sen menekkiä ensin rajoitetun ajan Tampereella. Huiman menestyksen siivittämänä lähes 300 uutta ravintolaa myy siis nyt vegaanista ruokaa. En usko astuneeni jalallani McDonald’siin yli 15 vuoteen ennen tätä hetkeä. Se mitä kulutat vaikuttaa siihen, miten näet maailman ympärilläsi. McDonald’sien sijainti Helsingissä ei ole rekisteröitynyt tajuntaani, koska siellä ei ole ollut myynnissä mitään minulle sopivaa. En lähikaupassani osaa välttämättä sanoa miltä käytävältä löytyvät makkarat ja miltä juustot, koska ne eivät kuulu ostoskorini todellisuuteen.
Nyt kuitenkin istun McDonald’sissa. Ruoka on todella halpaa, ja sitä on paljon. Täällä burgereitaan tilaavat ihmiset näyttävät eri väestönluokalta kuin kallion hipsterivegeravintoloissa. Tunnen olevani oman toimintaympäristöni ulkopuolella. Se on vain ja ainoastaan hyvä.
McVeganista puhuttaessa täytyy erottaa mistä puhutaan. Minä puhun sen vaikutuksista veganismin valtavirtaistumiseen. Veganismi tarkoittaa vain sitä, että yksilö pyrkii välttämään eläinperäisten tuotteiden kuluttamista aina kun se on mahdollista ja järkevää. Jos yhtäkkiä lähes 300 uutta ravintolaa myy vegaanista ruokaa, sen kuluttaminen mahdollistuu aivan uudelle ihmisryhmälle. Sille, joka ei voi tai halua käydä kalliolaisissa hipsteriluolissa. Kolmen euron asematunnelibursa on erilainen kokemus kuin 15 euron artesaaniburgeri, mutta niin sen kuuluu ollakin.
Ehkä tärkein meriitti McVeganissa on veganismin normalisointi. Vaikka olen foodie, en halua aina hifistellä cashewpohjaisilla tuhkajuustoilla, ja tiedän ettei intohimoani ruokaan jaa kovinkaan moni ihminen. Vegaanille on uskomaton kokemus voida kävellä sisään bulkkiravintolaan ja tilata annos ilman säätämistä. Me ihmiset olemme yksinkertaisia eläimiä. Jos jokin, lähes mikä tahansa, tehdään meille helpoksi, houkuttelevaksi ja normaaliksi, yhä useampi kokeilee sitä. Jos et joudu kokemaan itseäsi friikiksi valitessasi eläin- ja ympäristöystävällisen ruoan, yhä useampi tulee väistämättä tekemään sen. Kun McDonald’sin työntekijä huutaa kerta toisensa jälkeen olkansa yli “Vegaani!” samalla kun suurella näytöllä kassan vieressä pyörii loopilla video vegaaniburgerin kasaamisesta, on tämä tehokkaampaa normalisointia kuin moni muu asia joita voisimme keksiä.
On arvioitu, että McDonald’s ruokkii globaalisti prosentin maailman väestöstä päivässä ja myy noin 75 hampurilaista sekunnissa. Yksistään Yhdysvalloissa McDonald’sin hampurilaisten vuoksi kuolee vuodessa viisi ja puoli miljoonaa lehmää. Jos oletetaan, että McVegan leviäisi maan yli 14 000 ravintolaan, voisi se tuoda tätä lukua merkittävästi alaspäin. Lievä epämiellyttävä tunne joka ravintolaan astumisesta seuraa vuosikausien boikotin jälkeen on tunnereaktio siihen, että omia totuttuja käytäntöjään ja ajatuksiaan joutuu uudelleenarvioimaan ja miettimään oman toimintansa tehokuutta ja vaikuttavuutta. Pragmaattisella tasolla kysymys ei ole vaikea. Ei ole älyllisesti rehellistä väittää, että on yhdentekevää myykö McDonald’s vegaanista ruokaa vai ei. Pakko siellä ei ole kenenkään syödä, mutta kehitysaskeleet ovat kiistattomat. Sama koskee muita totuttuja eläinperäisten tuotteiden tuottajia: Kun yhä useampi meijeri ja lihatalo hyppää mukaan kasvipohjaisten ruokien tuotantoon, nopeuttaa se kehitystä kohti kestävämpää ruoantuotantoa. Ruoantuotantoa, jossa eläimet eivät enää päädy lautasillemme.
Toimittajan kuva

Suvi Auvinen

12/30/2017

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!

Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.