Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport

Voisiko junista tehdä oikean vaihtoehdon saastuttaville lennoille?

Reilaus Euroopassa on hyvä diili lapsiperheelle. Tai olisi, jos vain paikkalippujen osto olisi helppoa ja suoria yövuoroja nykyistä enemmän.

Viime kesänä helsinkiläiset näyttelijät Anu Koskinen, 44, ja Ilja Peltonen, 46, matkustivat kouluikäisten lastensa kanssa junalla Etelä-Espanjaan. He hankkivat Interrail-kortit, niin kuin niin monena vuonna aiemminkin.

Tällä kertaa lippujen hankinta meni seikkailuksi.

Lapsiperheelle reilaus on hyvä diili, koska aikuinen saa kortit kahdelle mukanaan matkustavalle alle 12-vuotiaalle lapselle kaupan päälle. Hankalaa on, että Suomessa VR ei enää myy paikkalippuja juniin ulkomailla, ja ne piti ostaa netistä. Lasten kanssa Koskinen ja Peltonen eivät halunneet ottaa riskiä, että heille ei olisikaan tilaa junissa.

Peltonen hankki paikkaliput netin kautta Saksan rautateiltä, mutta ei saanut vahvistusta lippujen ostosta. Liput matkasivat Saksasta Suomeen kolme viikkoa ja saapuivat vasta lähdön hetkellä. Siihen mennessä he olivat soittaneet monta kertaa Saksaan ja keksineet varasuunnitelmia.

Tuliko mieleen, että Malagaan pääsisi aika helposti lentämällä?

”Ei oikeastaan”, Anu Koskinen sanoo. ”Mutta meiltä kysyttiin kyllä tosi monta kertaa, miksi emme lennä.”



Peltonen ja Koskinen hemmottelivat lapsia junassa, jotta nämä jaksaisivat. Lapset saivat karkkia ja pelata tietokoneella enemmän kuin normaalisti.

“Vanhempi, yhdeksänvuotias, halusi jo tutustua Eurooppaan. Hän suunnittelee matkoja mielellään ja halusi aina tietää, missä olemme. Se helpottaa tietenkin”, Koskinen kertoo.

Koskinen haluaa välttää lentämistä ilmastosyistä, ja hän on myös intohimoinen junamatkustaja.  Hyviä syitä junamatkustaminen vaatiikin, koska se vie aikaa ja rahaa.

Toki lennotkin voivat olla myöhässä, lisäksi lentokentät ovat kaukana kaupungeista ja halvimpia lippuja saa välillä metsästää.

Lentäminen on kuitenkin useimpien valinta. Voisiko junalla matkustamisesta tehdä nykyistä helpompaa ja houkuttelevampaa?

Rautateitä pitkin pääsisi Euroopassa minne tahansa ja melko nopeasti. Moni ilmastonmuutoksesta huolestunut on päättänyt lopettaa ainakin Euroopan-lennot.

“Interrailin elämyksellisyys kiehtoo. Toisaalta helpon ja halvan lentämisen kanssa kisaaminen on hankalaa”, sanoo VR:n hinnoittelusta ja jakelusta vastaava päällikkö Satu Oker-Blom
Vuonna 1972 interrailkorttia alettiin myydä alle 21-vuotiaille, ja ensimmäisenä vuonna Euroopassa myytiin lähes 90 000 korttia, vuonna 1990 noin 372 000. Tämän jälkeen myynti alkoi laskea.
1990-luvulla tuli lama. Markan arvo heikkeni ja kortit kallistuivat suomalaisille. Kun nuorista kolmannes oli työttöminä, harvalla oli varaa reilata.
Interrailin suosio alkoi taas kasvaa, kun vuonna 2001 perustettiin Eurooppalaisten rautatieyhtiöiden yhteenliittymä Eurail Group ja reilausta alettiin markkinoida uudella innolla. Nuorten ohella nyt myös eläkeläiset reilaavat.
Vuonna 2016 suomalaiset tekivät Länsi-, Itä- ja Etelä-Eurooppaan noin 2,7 miljoonaa vapaa-ajan matkaa. Interrail-kortteja myytiin Suomessa vain muutamia tuhansia.
Lentoliikenne kasvaa voimakkaasti, osittain sen nauttimien sääntely- ja veroetuuksien takia. Monia suoria yöjunavuoroja on lakkautettu, jolloin matkanteosta tulee silppuista. Tarvittaisiin hyvien yhteyksien suunnittelua ja lentämisen verottamista.


Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!

Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.