Kaikki lienevät nähneet amerikkalaisissa elokuvissa kohtauksen, jossa pappi vihkii parin avioliittoon, mutta sanoo sitä ennen yleisölle: ”Jos jollain on jotain tätä avioliittoa vastaan, puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.” Tällä sananparrella on oma historiansa ja oikeasti se tarkoittaa:”Tietääkö joku ovatko sulhanen ja morsian serkuksia?”
Vihkikaavan tarina palautuu katolisen kirkon ankaraan taisteluun pakanallisia ja insestisiä avioliittojärjestelyjä vastaan. Vaikka taistelu insestiä vastaan voi kuulostaa vähäpätöiseltä historialliselta anekdootilta, Harvardin yliopiston antropologi Joseph Henrichin mukaan sen seuraukset olivat valtaisat. Se oli lähtölaukaus länsimaisille instituutioille ja yhteiskunnalle, joka tuotti erityisen länsimaisen psykologisen profiilin.
Henrichin varsinaisena tutkimuskohteena on länsimaisen ihmisen psykologinen erityisyys, josta käytetään antropologisessa tutkimuksessa nimitystä WEIRD. Lyhenne tulee englanninkielen sanoista western, educated, industrialized, rich ja democratic. Henrichin tehtävänä on selittää, miten meistä tuli tällaisia, –WEIRDejä – sillä suuri osa maailman ihmisistä ei ole kaltaisiamme, ja jos mennään tarpeeksi kauas historiaan, emme mekään ole aina olleet.
Monille voi tulla yllätyksenä, että ihmisten psykologinen profiili on tärkeältä osalta kulttuurisidonnaista. Tämä voi kuitenkin johtua tutkimusvinoumasta: 96 prosenttia länsimaisesta psykologisesta tutkimuksesta on tehty meikäläisillä WEIRD-ihmisillä. Tästä on voinut syntyä harhakäsitys, että meikäläisten psykologinen profiili olisi universaali ilmiö.
Toistensa vastakohtia
Millä tavalla me länsimaiset sitten poikkeamme muista? Sen ymmärtämisessä auttaa jako yksilökeskeisten WEIRD-kulttuurien ja sukukeskeisten kollektiivisten kultuurien välillä.
Me WEIRDit olemme yksilökeskeisiä ja liikumme vapaasti kauas kotiseudultamme, kun taas kollektiivisissa kulttuureissa ollaan perhekeskeisiä ja ihmiset pysyvät yleensä lähellä synnyinseutuaan. Meille länsimaisille merkittävää ovat henkilökohtaiset saavutukset ja menestys, mutta kollektiivisissa kulttuureissa on tärkeintä vastata suvun ja perheen velvoitteisiin. Me länsimaiset identifioidumme itse valitsemaamme sosiaaliseen ryhmään kuten ”olen insinööri” tai ”kuulun vihreisiin”, mutta kollektiivisissa kulttuureissa identifioidutaan sukuun tai klaaniin. Meille länsimaisille on tärkeää itsenäisyys ja kyky tehdä omia päätöksiä, mutta kollektiivisissa kulttuureissa ollaan riippuvaisia suvun mielipiteestä ja alistutaan suvun auktoriteetin alle.
WEIRD, länsimaat, antropologia, Joseph Henrich, kirkko, serkusavioliitot