Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport

Season Film Festival näyttää uusia laatuelokuvia verkossa ja kuuden hengen teatterinäytöksinä

Season Film Festival kestää keskiviikosta sunnuntaihin. Lue arviot kolmesta elokuvasta: 1840-luvun Englannissa toiseen naiseen rakastuvasta paleontologista elokuvassa Ammonite, homoseksuaalista tsekkiläisestä kansanparantajasta elokuvassa Charlatan ja mystisten pilvien takia eristyksissä elävästä parista brasilialaisessa elokuvassa The Pink Cloud.

Season Film Festival järjestetään yhdeksännen kerran, mutta koronan vuoksi nyt valtakunnallisena verkkofestivaalina 5.–9. toukokuuta. Tapahtuman takana on Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa ry.
Elokuvat ovat katsottavissa viiden vuorokauden ajan siitä, kun niiden esitysaika on alkanut, ja jokaisena festivaalipäivänä tulee katsottavaksi kaksi elokuvaa tapahtuman ohjelmistosta. Yksi elokuva maksaa kahdeksan euroa. Verkkonäytösten lipunmyynti jatkuu sunnuntaihin kello 21.00 saakka. 
Verkkotapahtuman lisäksi Season Film Festival tarjoaa Riemukupla-elokuvateatterinäytöksiä Helsingissä 5.-9. toukokuuta. Riemukupla-näytöksissä nähdään myöhemmin laajempaan valkokangaslevitykseen tulevia elokuvia. Riemukupla-näytökset myytiin ennakkoon koronaturvallisina yksityisnäytöksinä kuuden hengen seurueille. 
Alla on arvioni kolmesta kiinnostavasta elokuvasta festivaalin ohjelmistosta. 
 


AMMONITE 

Erinomaisesta God's Own Country -elokuvasta (Iso-Britannia 2017) tunnettu brittiläinen ohjaaja Francis Lee on tälläkin kertaa tehnyt karhean romanttisen draaman kahden samaa sukupuolta olevan henkilön rakastumisesta. Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Lyme Regisin pikkukaupunki Englannissa 1840-luvulla. 
Ammonite tarkoittaa ammoniittia, jotka ovat muinaisten merieläinten fossiileja. Niitä etsii rantakallioilla joka aamu Mary Anning (1799–1847). Hän on harvinainen tapaus aikakaudellaan: naispuolinen paleontologi. Monet miespuoliset paleontologit ja keräilijä vievät härskisti kunnian hänen löydöistään, mutta hän saa myös arvostusta. Naimaton Mary saa elantonsa myymällä pienessä puodissa fossiileja ja simpukoista tehtyjä matkamuistoja. 
Kova kohtalo on tehnyt Marystä sulkeutuneen ja vähäsanaisen erakon: hänen naisena kohtaamansa vähättely miesvaltaisella alalla, kahdeksan sisaruksen kuolema jo lapsena ja elämä surujen murtaman vanhan äidin kanssa. Tämän päälle vielä yksinäisyys ja pettymykset lesbona yhteiskunnassa, jossa homoseksuaalisuus on tabu. Elämään tuo kuitenkin iloa ja merkitystä työ, jolle hän on täysin omistautunut. 
Nelikymppisen Maryn elämään tulee muutos, kun varakas nuori geologi Roderick Murchison saapuu Lontoosta yllättäen hänen puotiinsa ja vaatii sinkkäästi päästä mukaan Maryn rantakierrokselle. Mukanaan hänellä on nuori vaimonsa Charlotte. Charlotte kärsii melankoliasta, koska ei ole onnistunut saamaan lasta. Roderick jättää vaimonsa vastantahtoisen Maryn hoiviin, kun mies itse lähtee useamman viikon pituiselle, arkeologiselle tutkimusmatkalleen (Mary taas ei koskaan pääse arkeologisille retkille kotikaupunkinsa ulkopuolelle). Pikkuhiljaa nämä kaksi täysin eri maailmoista tulevaa naista alkavat tuntea vetoa toisiinsa. 
Elokuva perustuu vain löyhästi tositapahtumiin, mutta esittelee vähäisemmälle huomiolle jääneen kiinnostavan naisen. Todellisuudessa ei ole tietoa siitä, mikä Mary Anningin seksuaalinen suuntautuminen oli. Myös käsikirjoituksesta vastaavan Leen tulkinta on herättänyt osassa ihmisistä närää. Kuitenkin lukuisia HLBT-ihmisiä on historian saatossa esitetty elokuvissa heteroina, joten ehkä on paikallaan mahdollisesti kerrankin toiseen suuntaan tehty virhetulkinta. Muinoin moni työlleen omistautunut, kenties "hyvän ystävänsä" kanssa asuva "vanhapiika" ja "vanhapoika" oli todellisuudessa seksuaalivähemmistöön kuuluva ihminen. 
Ammonite tuo hieman mieleen toisen kauniin ja hitaasti etenevän naisten välisen rakkaustarinan viime vuosilta, Nuoren naisen muotokuvan (Ranska 2019). Molemmissa elokuvissa on myös kerrankin realistisen oloisia naisten välisiä rakastelukohtauksia. Ammonitessa jopa yllättävän uskaliaita ja naturalistisia, erityisesti kun ensiksi hahmot on kuvattu pitkään niin pidättyväisinä. 
Kuvissa vuorottelevat jäinen kylmyys — hyinen merivesi, etäiset ihmissuhteet, petetyn viha — ja polttava kuumuus Charlotten saadessa korkean kuumeen tai naisten lähentyessä. Kate Winslet tekee yhden parhaista rooleistaan ylpeänä ja lahjakkaana Maryna. Saoirse Ronan esittää hienosti älykästä Charlottea, josta kuoriutuu lopulta pirteä ja iloinen nuori nainen.
Elokuva käsittelee lisäksi naisten välisiä ikäerosuhteita. Parikymppinen Charlotte on lähes 20 vuotta Marya nuorempi, ja Maryn entisen rakastetun, myös työtä tekevän naisen Elizabethin roolissa on kuusikymppinen Fiona Shaw. Rakastettujen välisiä ikäeroja ei kommentoida mitenkään, vaan ne nähdään luonnollisina. 
Ammonite on vahvojen naisroolien juhlaa! 
 
Ammoniten voi nähdä kuuden hengen Riemukupla-yksityisnäytöksissä elokuvateattereissa Helsingissä. Elokuva on tulossa myöhemmin teatterilevitykseen. 
 
Maa: Australia, Iso-Britannia, Yhdysvallat Ohjaus ja käsikirjoitus: Francis Lee Näyttelijät: Kate Winslet, Saoirse Ronan, Fiona Shaw, Gemma Jones Kesto: 2 t Ikäraja: 16
 


CHARLATAN 

Elokuvan nimi, puoskari, viittaa kiistoihin tsekkiläisen kansanparantaja Jan Mikolášekin (1889–1973) ympärillä. Elokuva antaa ymmärtää, ettei hän ollut huijari, vaan työlleen intohimoisesti omistautautunut hyväntekijä, joka toki myös rikastui potilailtaan saamien lahjoitusten avulla. Mikolášek oli aikoinaan julkkis, jonka potilaina ehti olla kaksi miljoonaa ihmistä.
Kasvioppinsa hän sai työskennellessään lapsuudenperheensä kasvitarhassa, vaikkei perhe hyväksynytkään hänen myöhempää uravalintaansa. Kykynsä nähdä ihmisen terveydentilan tämän virtsasta hän sai toimiessaan nuorena oppipoikana toisella kuullulla kansanparantajalla. Tämän lisäksi Mikolášekilla on salaperäinen kyky aistia, jos joku on kuolemassa pian. 
Takaumissa palataan näihin Mikolášekin ratkaiseviin nuoruusvuosiin sekä siihen, kuinka hän nelikymppisenä kohtasi nuoren assistenttinsa Frantisekin (Juraj Loj), josta tuli myös hänen pitkäaikainen rakastettunsa. Pääosin tapahtumat keskittyvät kommunistien hallitsemalle 50-luvulle, jolloin Mikolášekin suojelija, presidentti Antonín Zápotocký kuolee, ja kuusikymppinen Mikolášek joutuu poliisin pidättämäksi syytettynä kahden potilaansa murhasta. 
Pääroolissa loistava Ivan Trojan tekee hahmosta kiehtovan ristiriitaisen: Mikolášek peittää intohimonsa ja temperamanttinsa jäyhän ulkokuoren alle. Hän puurtaa vakaasti uralla, jonka moni myös kyseenalaistaa. Hän on ensimmäisen maailman sodan rintaman kauhujen ja yhteiskunnan homofobian traumatisoiva mies. Hän kontrolloi naimisissa olevaa rakastettuaan ja on lopulta valmis pettämään tämän pelastaakseen oman nahkansa.
Aiheeseen on tarttunut puolalainen ohjaaja Agnieszka Holland, joka muistetaan esimerkiksi vuoden 2017 elokuvasta Jäljet ja vuoden 1993 yhdysvaltalais-brittiläisestä elokuvasta Salainen puutarha. Holland ei ole onneksi häivyttänyt päähenkilönsä homoseksuaalisuutta taustalle, vaan näyttää Mikolášekin myös seksuaalisena ja rakastuvana ihmisenä. 
Charlatan on nautittavaa katsottavaa historiallisten elokuvien ystävälle. Elokuvaa vaivaa vain hieman liika synkkyys ja totisuus. Välillä raskaita vaiheita keventämässä on suvantokohtia, joissa esimerkiksi rakastavaiset seikkailevat uudella autollaan luonnonhelmassa. Draama oli Tšekin ehdokas parhaan kansainvälisen elokuvan Oscar-palkintoon, mutta ei edennyt Oscar-gaalassa esiteltyyn lopulliseen ehdokasjoukkoon.
 
Maa: Puola, Tšekki Ohjaus: Agnieszka Holland Käsikirjoitus: Marek Epstein Näyttelijät: Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj Kesto: 118 min Ikäraja: 16
 


Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!

Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.