Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport

Material Girl — The Music of Madonna -musikaali on sähäkkä pikkujoulukauden avaus

Englantilainen musikaali Material Girl — The Music of Madonna on nähty Suomessa aiemmin vuonna 2018. Esitys tarjoaa kepeän mutta teknisesti taiturimaisen koosteen Madonnan hiteistä läpi neljän vuosikymmenen.

Saapumiseni Helsingin Kulttuuritalolle akkreditoituna toimittajana ei mene niin kuin Strömsössä, sillä lipunmyynnin henkilökuntaa ei ole infottu tulostani. Pääsen astelemaan sisälle vasta, kun lipunmyyntipisteelle on soitettu Kulttuuritalon toimistosta työntekijä, joka onneksi heti sanoo, että akkreditoitumiseni on kunnossa. Ongelmat kuitenkin jatkuvat, kun salin ovella päivystävä työntekijä ei halua päästää minua sisälle kameran kanssa. Lopulta hän uskoo, että minulla on lupa kuvata esitystä.
Minulle ei ole varattu istumapaikkaa salista, mutta katsomo ei ole loppuunmyyty, joten löydän helposti vapaan istumapaikan sen jälkeen, kun olen kuvannut esityksen alkupuolta. Minua on tosin pyydetty kuvaamaan permannon takaa miksauskopin luota, joten joudun pinnistämään kamerani zoomin äärimmilleen. Valitettavasti kuvistani tulee hyvin epätarkkoja, joten käytän arviossani esityksen työryhmän Prestige Productionsin valmiita pressikuvia.
Syy muiden toimittajien puuttumiseen on se, että musikaali on nähty Helsingissä ensimmäisen kerran jo syksyllä 2018. Tänä syksynä esitys on nähty kiertueella Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella, Helsingissä, Turussa ja Ikaalisessa, missä on kiertueen viimeinen näytös 2. marraskuuta. Jokaisessa kaupungissa järjestettiin yksi näytös. Englantilaisen Slamdunk Entertainmentin tuottama Material Girl — The Music of Madonna -musikaalia on esitetty musiikkiteattereissa eri puolilla Isoa-Britanniaa ja Eurooppaa.


Yleisö on enimmäkseen keski-ikäistä, ikähaarukalla neljästäkymmenestä kuuteenkymppiin. Onhan yhdysvaltalainen pop-tähti Madonna Louise Veronica Cicconea toki itsekin 64-vuotias. Joukossa on muutamia nuorempia katsojia. Yleisö on naisoletettupainotteista, mutta on paikalla miesoletettujakin ihan mukavasti.
Olin etukäteen kuvitellut musikaalin olevan näytelty Madonnan elämäntarina. Kyseessä on kuitenkin hittipotpuri, jossa toisinnetaan Madonnan musiikkivideoita laulajalle ja tanssiryhmälle sovitettuna. Asuista on onnistettu tekemään hämmästyttävän samannäköisiä kuin musiikkivideoilla ja kiertueilla.
Madonnan roolin vetää kalifornialainen, vasta 22-vuotias laulaja, malli ja Instagram-tähti Natalie Knight. Hän kertoo pop-laulujen välissä Madonnan urasta laulajana ja näyttelijänä. Välillä Madonnan elämäntarinaa mennään eteenpäin valkokankaalle heijastetuilla videodokumenteilla. Esityksen seuraaminen vaatii siinä mielessä englanninkielen taitoa.

Esityksen ajankohta on täydellinen, koska se sopii hyvin pikkujoulukauden avaukseksi. Tyyli tuo myös mieleen ruotsinlaivoilla nähtävät keskiyön musikaalit. Turvallista ja sovinnaista viihdettä, jossa piristykseksi näytetään myös yläosattomia miehiä ja tanssijoiden seksikkäitä asuja. Esitys ei kerro mitään uutta Madonnasta, vaan käy pintapuolisesti läpi hänen uransa kohokohdat.
Musikaalista on tehty mahdollisimman suurelle yleisölle sopiva ja keskiluokkainen. Poissa ovat kaikki yleisöä mahdollisesti vaivaannuttavat asiat Madonnassa, kuten tähden avoin biseksuaalisuus, homoikonin asema, kauneusleikkaukset ja kabbala-uskonto. Mainitsematta jäävät myös Madonnan harjoittama laaja hyväntekeväisyys ja kirjoittamat satukirjat.
Madonnan yksityselämästä mainitaan oikeastaan vain 80-luvun rakkaussuhde näyttelijä Sean Penniin. Pennin esiintuonti ihmetyttää, erityisesti niin ihailevaan sävyyn, koska hänhän tiettävästi pahoinpiteli Madonnan.
Esityksessä ei mainita Madonnan muita parisuhteita, ystäviä eikä lapsia. Toki jokainen esitys vaatii omat rajauksensa, kun kaikkea ei voi kertoa, ja tällä kertaa on päädytty musiikkipainotukseen. Videolla käydään tosin läpi myös 90-luvulla kohahduttanut In Bed With Madonna -kuvakirja, joka oli aikoinaan myydyin kahvipöytäkirja.
Musikaalissa on onneksi myös feministisiä sävyjä, koska siinä kerrotaan, kuinka Madonna rikkoi lasikattoja tehtailemalla maailmanlaajuisia hittejä ja vieläpä aikana, jolloin ei vielä ollut niin paljon naispuolisia pop-tähtiä.

Mikä esityksessä on hyvää, niin erittäin taitavat tanssijat sekä pääroolissa laulava upeaääninen Knight. Esitys painottuu pitkälti Madonnan 80- ja 90-luvun suuriin hitteihin kuten Like A Virgin, Express Yourself, Papa Don't Preach, Vogue ja Material Girl. Olisin mieluusti kuullut vähemmän puhkisoitettuja biisejä Madonnan laajasta tuotannosta, vaikka esitykset olivat toki näyttäviä. Viimeiseksi kuultiin 2000-luvun alusta kokonaan hitit American Pie ja Hung Up.
Yleisö vaikutti nauttivan esityksestä, ja osa nousi tanssimaan jo ensimmäisen puoliajan aikana. Lähes koko yleisö ampaisi ylös, kun ryhmä esitti encorena vauhdikkaan ja virtuoosimaisen koosteen Madonnan vuoden 1998 Ray of Light -levyltä ja 2000-luvun alun albumien hittien kertosäkeistä. Osa yleisöstä oli tosin jo poistunut salista encoren aikana. Edellispäivän kellojen siirtelyn takia esityksen myöhäinen lopetusaika maanantai-iltana varmaan väsytti osan katsojista. Salista purkautui kuitenkin ulos hyväntuulisesti ja innostuneesti puliseva yleisö.

Esityksen kesto on noin 2h 30 sisältäen väliajan.

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!

Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.