Helsinki Cine Aasia järjestetään tällä viikolla virtuaalisena
![Toimittajan kuva](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fqnousarqdoumlxgxbbau.supabase.co%2Fstorage%2Fv1%2Fobject%2Fpublic%2Fjournalists%2Fheleniuselisa.jpg&w=3840&q=75)
Elisa Helenius
4/14/2021
Helsinki Cine Aasia koetaan tänä vuonna kokonaan virtuaalisena pandemian takia. Osa ohjelmiston elokuvista tullaan näkemään myöhemmin Cinema Orionissa Helsingissä. Puolet elokuvista on tänä vuonna Japanista, ja tarjolla on elokuvia myös Etelä-Koreasta, Kiinasta, Filippiineiltä, Malesiasta, Burmasta ja Kambodžasta.
Suomen ainoa uusiin aasialaisiin elokuviin keskittyvä festivaali järjestetään yhdeksättä kertaa perjantaista 16. huhtikuuta sunnuntaihin 18. huhtikuuta. Koko kahdentoista elokuvan ohjelmiston kattava festivaalipassi maksaa 45 euroa, ja yksittäisten näytösten lippujen hinta on seitsemän euroa. Kaikki festivaalin elokuvat ovat tekstitetty englanniksi.
Katsoin ohjelmistosta etukäteen neljä eniten minussa kiinnostusta herättänyttä elokuvaa. Alla on arvioni näistä elokuvista.
AINU MOSIR
Vaikka olen tutustunut kohtalaisen syvällisesti Japanin kulttuuriin, en oikeastaan tiedä paljonkaan heidän alkuperäiskansastaan ainuista. Enkä ole tässä asiassa ainutlaatuinen tapaus. Alkuperäiskansa ainut ovat vähän samassa asemassa kuin saamelaiset Suomessa.
Vähäeleinen Ainu Mosir (Ainu moshiri) ei yllä samalle tasolle kuin esimerkiksi hieno elokuva Saamelaisveri (Ruotsi 2016), mutta se on sympaattinen ja kantaaottava draama harvinaisesta aiheesta. Ainut ovat nykyään suurimmaksi osaksi integroituneet japanilaiseen valtavirtakulttuuriin ja ovat yhteiskunnalliselta asemaltaan valitettavasti enimmäkseen eksoottinen lisä turisteille.
Kanto on 14-vuotias poika, joka asuu pienessä kylässä Hokkaidolla. Hänen äitinsä pyörittää matkamuistomyymälää turisteille suunnatussa ainukylässä. Kanto ei ole kiinnostunut juuristaan ja kaipaa ikäistensä tavoin asumaan isoon kaupunkiin.
Kuitenkin ainuheimon vanhin alkaa esitellä pojalle heidän perinteistä kulttuuriaan. Kanto kaipaa kuollutta isäänsä, ja kylän vanhin näyttää hänelle vuoren onkalon, jota pitkin kuolleet voivat vierailla elävien maailmassa. Ainut valmistautuvat perinteiseen rituaaliinsa, ja Kanto joutuu päättämään, mikä on hänen suhteensa tähän nykyvalossa myös kyseenalaiseen tapaan.
Ainu Mosir on kahden kulttuurin parissa kasvaneen nuoren kasvutarina. Elokuva tarjoaa tietoa ainujen asuista ja tavoista sekä marginaalisesta asemasta Japanissa. Elokuvassa puhutaan sekä japania että lähes kadonnutta ainun kieltä, jota ainutkin joutuvat nykyään yleensä opiskelemaan vieraana kielenä. Hokkaidolaissyntyinen ohjaaja Takeshi Fukunaga asuu nykyisin New Yorkissa ja on ohjannut aiemmin amerikkalaisen draaman Out of My Hand (2015).
Ainu Mosir Cine Aasian verkkosivuilla
Ohjaus: Fukunaga Takeshi
Japani 2020
Kesto: 1 t 24 min
Ikäraja: K12
ARISTOCRATS
Yukiko Soden ohjaama hieno Arictocrats (Anoko wa kizoku) on yksi parhaita näkemiäni japanilaisia elokuvia. Draama käsittelee deittailua, yhteiskuntaluokkia ja nuorille naisille Japanissa yhä kasattuja paineita avioitua ja saada lapsia. Arictocrats on nautinnollista katsottavaa japanilaisen kulttuurin ystäville, koska elokuvassa nähdään paljon niin perinteisiä japanilaisia tapoja ja asuja kuin modernia tokiolaista elämää.
Päähenkilö Hanako on odottanut pitkäaikaisen poikaystävänsä kosivan, mutta mies jättääkin hänet uudenvuodenaattona. Jo samana iltana uudenvuoden aterialla hienossa hotellissa Hanakon sukulaiset vaativat häntä löytämään nopeasti uuden miehen ja menemään naimisiin.
Ujo ja kiltti Hanako on niin sanottu kunnollinen perhetyttö, joka on syntynyt varakkaaseen sukuun. Hän on elegantti tyylitaituri, joka taitaa myös kauniit käytöstavat. Pian hän tapaakin piireihinsä sopivan, tunnetun poliitikkoperheen jälkeläisen Koichiron. Mukava nuori mies vaikuttaa unelmien poikaystävältä.
Hanako saa kuitenkin häiden kynnyksellä tietää, että Koichirolla on ollut 10 vuoden ajan salainen suhde toiseen naiseen, Mikiin. Miki taas on kotoisin vähävaraisista oloista maaseudulta, mutta päässyt aikoinaan hyvään tokiolaiseen yliopistoon. Mikin opintien on katkaissut perheen heikennyt taloudellinen tilanne, mikä pakotti Mikin töihin seuralaiseksi baariin. Myöhemmin nokkelasta Mikistä on tullut tokiolainen uranainen, mutta hänen työväenluokkaan kuulumisensa estää vakavamman suhteen Koichiron kanssa.
Hahmot ovat sympaattisia ja aidon oloisia. On hienoa, ettei Hanakoa ja Mikiä usuteta kissatappeluun, vaan he haluavat tutustua toisiinsa eivätkä olla toistensa onnen tiellä. Arictocrats näyttää eri yhteiskuntaluokista tulevien makuerot ja myös kyseenalaistaa varakkuuden onnellisuuden takeena. Etuoikeutettujen elämä on mukavaa ja ylellistä, mutta siihen liittyvät tiukat säännöt ja ennalta määrätyt kohtalot. Työväenluokan ihmisillä on vaatimattomammat puitteet mutta vapaampi elämäntyyli.
Ohjaus: Sode Yukiko
Japani 2021
Pituus: 2 t 4 min
Ikäraja: K12
COALESCE
Coalesce (suom. yhdistyä, liittyä yhteen) kertoo nimensä mukaisesti kolmesta toisilleen tuntemattomasta kambodžalaisesta nuorukaisesta, joiden polut lopulta yhdistyvät. Ranskalainen ohjaaja Jessé Miceli tarjoilee paikallisten näyttelijöiden ja kuvaajien kanssa elämänkohtaloita Kambodžan pääkaupungista Phnom Penhista.
Vasta teini-ikäinen Songsa joutuu puoliväkisin matkaamaan maaseudulta miljoonakaupunkiin myymään vaatteita tuk-tukista, ja ikävien käänteiden jälkeen hän löytää lopulta oman tahtonsa. Juuri 20 vuotta täyttänyt Thy haaveilee moottoripyörästä ja menee länsimaalaisille turisteille suunnattuun homobaariin töihin. Phearum on 24-vuotias taksikuski, joka haluaa antaa paremman elämän itselleen ja vaimolleen.
Elokuva kuvaa kuilua köyhien, turismista elantonsa saavien paikallisten ja Phnom Penhiin huvittelemaan tulleiden, hieman ylimielisten valkoisten turistien välillä. Kambodžalaisesta nuoret miehet joutuvat kohtaamaan seksuaalista ahdistelua vanhempien miesten ja turistinaisten osalta siinä missä tavallisesti naiset länsimaissa.
Coalesce (Les Affluents) ei kuitenkaan ole kurjuuspornoa, vaan maalaa kambodžalaisista reippaan ja realistisen kuvan. Nuoret pyrkivät toteuttamaan unelmiaan vaikeissa olosuhteissa. Kehittyvät suurkaupungit mahdollisuuksineen ja viihteineen houkuttavat kambodžalaisia jättämään perinteisen maalaiselämän taakseen, ja ne kiehtovat myös seikkailunhaluisia ulkomaalaisia matkailijoita. Rauhallinen draama antaa katsojalle välillä vahvan läsnäolon tunteen.
Elokuva on Netflixin tuottama, joten se nähdään varmaan lähitulevaisuudessa myös kyseisessä suoratoistopalvelussa.
Coalesce Helsinki Cine Aasian verkkosivuilla
Ohjaus: Jessé Miceli
Kambodža/Ranska 2020
Pituus: 1 t 22 min
Ikäraja: K12
![Toimittajan kuva](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fqnousarqdoumlxgxbbau.supabase.co%2Fstorage%2Fv1%2Fobject%2Fpublic%2Fjournalists%2Fheleniuselisa.jpg&w=3840&q=75)
Elisa Helenius
4/14/2021
Kommentit
![Korealaista nananaata, pehmoeläimiä, rohkaisevia sanoja ja kypsää feminiinienergiaa... Sideways hurmasi jälleen!](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fqnousarqdoumlxgxbbau.supabase.co%2Fstorage%2Fv1%2Fobject%2Fpublic%2Farticle-images%2Fa5ec3961-6425-4cc6-8334-b201e02d751e%2F5c932339-fa2e-4d56-8654-baf05bbf2955%2Fcover-image.webp%3Ft%3D1718558923174&w=3840&q=75)
Korealaista nananaata, pehmoeläimiä, rohkaisevia sanoja ja kypsää feminiinienergiaa... Sideways hurmasi jälleen!
Elisa Helenius
![Sydney Sweeney kirkuu pääosassa hurmeisessa nunnakauhuelokuvassa Immaculate — Tahraton](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fqnousarqdoumlxgxbbau.supabase.co%2Fstorage%2Fv1%2Fobject%2Fpublic%2Farticle-images%2Fa5ec3961-6425-4cc6-8334-b201e02d751e%2F4a73a8a6-f810-4921-803f-438132bf5684%2Fcover-image.webp%3Ft%3D1713957498370&w=3840&q=75)
Sydney Sweeney kirkuu pääosassa hurmeisessa nunnakauhuelokuvassa Immaculate — Tahraton
Elisa Helenius