Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport

Helsingin Suvilahdessa järjestetty Flow Festival lumosi jälleen

Arvioissa esitellään rap-duo SOFAn jäähyväiskeikka, uransa huipulla oleva newyorkilainen indiepop-artisti Caroline Polachek ja ilmiömäinen ranskalainen elektropop-artisti Christine and the Queens.

Christine and the Queens (Heloïse Letissier). Kuva: Riikka Vaahtera / Flow Festival 2023

SOFA


Vähän päälle kolmekymppisten helsinkiläisten Sonja Kuittisen ja Fanni Noroilan 10-vuotias rap-duo SOFA veti jäähyväiskeikkansa Flow-lauantain alkuillassa. Paikkana oli uusi Heineken Silver Arena -teltta, minkä hämäryydessä spot-valot pääsivät oikeuksiinsa. Lavan keskelle etuosaan oli laitettu esiintymiskoroke, minkä ansiosta artistit näkyivät kauemmaksikin.
Tunnelma oli riehakas ja veikeä, vaikka kyseessä oli jäähyväiset. Kuittinen ja Noroila hyppivät ja moshasivat lavalla minkä kerkesivät ja lauluääneen kärsimättä. Välillä tosin kaihoisat ja lämpimät tunteet pääsivät pintaan, ja laulajat esiintyivät usein käsikädessä. Noroila kyynelehti pari kertaa liikutuksesta välispiikkiensä aikana. Taustavideolla nähtiin myös valokuvia SOFAn uran ja nuorten naisten ystävyyden varrelta.
Visuaalisesta suunnittelusta vastasi Tuomas Honkanen. Kuittisen ja Noroilan esiintymisasut olivat viehättävät ja persoonalliset. Jaloissa oli läpikuultavat mustat polvisukat ja lenkkarit, värikkäiden pyöräilyshortsien päällä oli farkkuhameet, yläosana mustat bikinit ja värikkäät kirjaillut hiha-asut ja kasvoilla aurinkolasit. Esiintyjät kävivät kesken keikkaa vaihtamassa päälleen Linnea Minkkisen Studio Lamean valkoiset, viktoriaanisen röyhelöiset ja puhvihihaiset pitsiasut, joiden selkäosia koristivat isot punaiset rusetit. Asut olivat keskenään erilaiset mutta samanhenkiset. Korvissa ja hiuksissa oli paljon valkoisia helmiä.
Keikan aikana kuultiin kaikki tarttuvat ja feministiset hitit, kuten viime vuodella julkaistu Tytöt ja vanhemmat Legginsit on housut, Lucy Liukas, Tyttörukka ja Puolukoita. SOFA esiintyy yleensä ilman taustalaulajia, mutta nyt lavalla oli välillä kuusi naispuolista taustalaulajaa.
Show oli suomalaisten, nuorten naispuolisten feministiräppäreiden juhlaa. Ei tipu -biisin vierailevat artistit olivat Adikia ja Satu. Räppäri F kävi vetämässä SOFAn kanssa biisin Tää kestää vaikken kestä sua. DJ:nä hääri DJ SHY GRL eli Inka Rantakallio. SOFA on alunperinkin äänittänyt Sotamaalauksii-biisinsä Ruusujen Ringa Mannerin kanssa vuonna 2018, ja Manner nousi nyt lavalle esittämään biisin Sofan kanssa ennen kuin esiintyi itse myöhemmin samalla lavalla Ruusujen kanssa.
Yleisö eli täysillä mukana keikan ajan, ja lopuksi tunnelmat olivat haikean iloiset. Saa nähdä, mitä artistit keksivät seuraavaksi tehdä. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa tavanneet artistit ovat myös näyttelijöitä, joten heidät voi bongata esiintymislavoilta muutenkin.

Caroline Polachek


Uransa huipulla juuri nyt oleva indie-artisti Caroline Polachek, 38, esiintyi lauantaina Flow:n päälavalla klo 19.30. Newyorkilainen laulaja-lauluntekijä kuului aiemmin syntikkapop-duo Chairliftiin yhdessä Aaron Pfenningin kanssa. Vuodesta 2017 Polachek on tehnyt soolouraa ja esittänyt taidepop-musiikkia.
Helmikuussa julkaistu albumi Desire, I Want to Turn Into You käsittelee rakastumisen hurmosta ja intohimoa, ja levy on saanut kriitikoilta ylistävän vastaanoton. Kappeleissa kuultaa myös melankolia, mikä liittyy laulajan isän kuolemaan koronatartunnan vuoksi.
Lavalle asteli aurinkolasit päässään tyylikäs ja hyväntuulinen artisti, joka tarjoili ultracoolin ja oopperaestetiikasta ammentavan dramaattisen esityksen. Polachek oli pukeutunut polveen asti ulottuviin mustiin saappaisiin, valkoisen bodyn peittävään mustaan harsoasuun ja extraleveään mustaan nahkavyöhön. Ilmoille kajahti ensimmäiseksi trooppisiin tunnelmiin kutsunut Welcome to My Island. Nelihenkinen orkesteri soitti taustalla.
Suurimman vaikutuksen teki laulajan virtuoosimainen ja puhdas ääni. Erityisen hienosti soi viime talven hitti Bunny Is a Rider. Hänen esityksensä oli myös elegantin tanssillinen. Leikkisän artistin tyyliin kuului esimerkiksi näkymättömien viinirypäleiden keräily puusta ja niiden heitteleminen yleisöön.
Kesken kaiken taivaalla lentänyt vaaleansininen ilmalaiva toi oman tunnelmansa showhun. Sunnuntain tunnelma yleisössä oli tosin hieman unelias, mutta väkeä oli kerääntynyt paikalle runsaasti. Polachekin kappaleet kuulostavat myös keskenään samanlaisen eteerisiltä, jos hänen tuotantoaan ei tunne hyvin ennestään, kuten omalla kohdallani oli.
Keikka kesti kuulemma tasan tunnin. Valitettavasti allekirjoittaneelta jäi kuulematta esimerkiksi Polachekin sooloruan läpimurtohitti ja Tiktok-tanssina villinnyt So Hot You’re Hurting My Feelings, koska piti jo siirtyä Heineken Silver -telttaan Christine and the Queensin keikalle.

Christine and the Queens


Polachekia vielä teatraalisemmin esiintyi ranskalainen elektropop-artisti Christine and the Queens. Transmaskuliininen ja panseksuaali artisti Heloïse Letissier, 35, teki ensiesiintymisensä tällä taiteilijanimellä vuonna 2010.
Lyhennetyllä taiteilijanimellä Chris tunnettu artisti heitti jo ensimmäisen biisin jälkeen päältään pois nahkaliivinsä. Hän esiintyi sitten pelkissä mustissa housuissa ja yläosattomissa, nänniensä päällä tosin ihonväriset teipit. Toisessa kädessään hänellä oli nahkahansikas, mikä vei ajatukset nahkahomoklubeille.
Lavalla oli useita valkoisia, kreikkalaistyylisiä veistoksia, ja Letissier lauloi keikan alkupuolella suurelle enkelipatsaalle kappaleella I met an angel. Edessäni seisonut julkisuuden henkilö päätti tämän jälkeen lähteä puolisonsa kanssa pois keikalta, koska kuten hän kertoi myöhemmin Instagram-storissaan, häntä ärsytti, että artisti ei huomioinut yleisöä vaan lauloi patsaalle. Ei olisi kannattanut lähteä, koska tämän jälkeen Letissier esiintyi yleisölle intensiivisesti. Toki myös ratsasti leijonapatsaalla.
Olin tutustunut artistiin hieman etukäteen vasta kun kuulin hänen esiintyvän Flowssa, mutta show oli minulle Flown väkevimpiä kokemuksia. Letissier veti alkukantaisen, hurjan ja kuuman keikan. Kuten mukanani ollut ystäväni sanoi, oli hienoa, että esitys oli anteeksipyytelemättömän queer eikä sitä ollut laimennettu heteroyleisöä varten. Hänelle Letissier toi myös mieleen Princen.
Painostavan tummasävyisistä, raamatullisista ja kauhuromanttisista tunnelmista huolimatta esitys ei ollut synkkä vaan enemmänkin goottilaisen dramaattinen. Valitettavasti päälavalla aloittava Blur sai osan yleisöstä poistumaan keikalta jo puolivälin jälkeen, mutta teltassa riitti silti väkeä.
Keikan aikana Letissier löi rintakehäänsä ruusukimpulla ja heitti ruusut lopulta yleisöön. Hän pukeutui myös punaiseen tylliunelmahameeseen. Hän vaihtoi sen sitten kokopitkään tummaan takkiin ja suuriin enkelinsiipiin. Keikan lopuksi lasersäteet kieppuivat lavalla ja Letissier esiintyi jälleen vain mustissa housuissa. Myös tanssijana tunnettu artisti esitteli treenattua vartaloaan ja pullisteli lihaksiaan sekä tanssi raivokkaasti. Tuntui, että hän todella antoi lavalla kaikkensa.

Jutun asiasanat:

musiikki
festivaali
arvio

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!

Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.