Rapport

Mahdollista journalismi.

Sideways tarjosi mimmienergiaa ja queer-voimaa upeilla keikoilla

Kolmen vuoden tauon jälkeen pidetty Sideways teki viime viikolla yleisöennätyksensä. Lue arviot festivaalin monipuolisesta tarjonnasta poimituista esityksistä.

Sideways tarjosi mimmienergiaa ja queer-voimaa upeilla keikoilla

Pääkuvassa on Róisín Murphy. Kuva: Elisa Helenius  Helsingin festarikesän avasi kolmen vuoden tauon jälkeen Sideways. Viime viikon torstaista lauantaihin kestänyt festivaali pidettiin jälleen Jäähallin sokkeloisissa sisätiloissa ja sen koristellulla parkkipaikalla. Festivaali teki tänä vuonna yleisöennätyksensä. Siitä huolimatta kompaktilla festarilla ei ollut pahoja ryysiksiä eikä jonoja.

Kolmen päivän aikana Sidewaysissa esiintyi useita kymmeniä artisteja, joiden lisäksi koettavaa tarjosi laaja alueohjelmakokonaisuus. Sidewaysissa pääsi pelaamaan japanilaisia arcade-pelejä, laulamaan karaokea, vierailemaan ruotsinlaivasimulaattorissa, kuuntelemaan puheohjelmaa ja osallistumaan työpajoihin. Ruokakojuilla tarjottiin tänä vuonna vain kasvisruokaa, niin kuin elokuussa pidettävä Flow:kin on ekologisesti päättänyt. 

Torstaina ja perjantaina aurinko paistoi, mutta lauantai alkoi hyvin sateisissä merkeissä. Kuitenkin illan aikana sade loppui ja ulkokeikat saatiin pidetty koleahkon pilvisessä mutta sateettomassa säässä. 

Alla olevissa arvioissa on keskitytty Sidewaysin musiikkiesityksiin, joissa on intersektionaalisen feminismin sävyjä.  

Teksti ja kuvat: Elisa Helenius 



ROISIN MURPHY 

Irlantilainen laulaja-lauluntekijä Róisín Murphy, 48, oli tämän vuoden Sidewaysin ehkä kuuluisin artisti. Hän esiintyi bändin kanssa heti avajaispäivänä torstaina klo 21:45 alkaen, tosin aavistuksen myöhässä, ja veti vähän yli tunnin pituisen keikan. Murphy lumosi yleisön veikeällä, villillä ja hulluttelevalla discotyylillään.

Lähes jokaisen kappeleen lopuksi hän vetäytyi kulisseihin laulamaan biisin loppuun ja vaihtamaan päälleen uuden näyttävän ja eksentrisen asun. Hänet nähtiin esimerkiksi sinisessä tötteröhatussa, muhkeassa liilassa viitassa ja aniliininpunaisissa pitkissä käsineissä; neonvihreässä housupuvussa ja pallomaisessa mustassa peruukissa; leijonanharjamaisessa pinkissä pääkoristeessa ja pinkissä housupuvussa; sekä pitkässä keltaisessa peruukissa ja isossa sinisessä paljettimekossa. Taustakankaalla pyöri tyyliin sopivasti söpöjä ja värikkäitä animaatioita. 

Kenties iästä johtuen Murphy veti keikan aika rauhalliselle rytmillä, vaikkakin hauskoilla ilmeillä ja tanssimooveilla. Hän heittäytyi jopa lavan lattialle selälleen jalat ilmassa harottaen. Hän veti tanssikappaleistaan yllättävän hidastempoiset versiot, ja ainakin allekirjoittanut olisi kaivannut niistä vauhdikkaimpia alkuperäisversioita. 

Loppupuolella keikkaa Murphy kajautti odotetusti soolouraansa edeltäneen Moloko-yhtyeen klassikon Sing It Back vuodelta 1999. Yleisö intoutui silloin eniten ja lauloi mukana. Samoin yleisö eläytyi eniten Molokon aikaisten hittien Time Is Now ja Forever More aikana. 

Murphy ei ottanut yleisöön erityisesti kontaktia eikä esittänyt välispiikkejä, paitsi torui lavan reunalla roikkunutta valokuvaajaa tuhmaksi. Esityksensä lopuksi Murphy tosin kajautti suomeksi "kiitos". 



ISAAC SENE 

No nyt oli kuuma keikka! Alkuvuodesta rytinällä suuren yleisön tietoisuuteen UMK:n kilpailun kautta tullut 25-vuotias Isaac Sene hurmasi Sidewaysin perjantain yleisön karismallaan ja lahjakkuudellaan. Isaac jutteli yleisölle paljon, hyppäsi myös alas lavalta ja tanssi viettelevästi yleisössä olleen naisen kanssa. 

Hän esitti biseksuaalisuudesta kertovan hittinsä Kuuma jäbä ensiksi rauhallisempana versiona akustisesti ja sitten estottomana bilebiisinä bändin kanssa. Niin Sene kuin bändi oli pukeutunut minimalistisiin, kokovalkoisiin asuihin. Senen musiikki on soul-vivahteista pop-musiikkia, ja hän esitti keikalla kantaaottavia ja omasta elämästään ammentavia kappaleita kuten rasismista kertovan N-sanan. 

Levy Koko kansan EP ilmestyi helmikuussa 2020, ja levyllä vierailevat Yeboyah ja Vesta esiintyivät myös Sidewaysissa. Brysselissä syntynyt savolaissenegalilainen on sanonut haluavansa olla uusi J. Karjalainen, ja hän esittikin Karjalaisesta kertovan uuden kappaleensa. Erityisen hienosti soi Senen kappale Iisii. Välillä hän soitti myös eläytyen kitaraa, vaikka naurahti, ettei edes osaa kunnolla soittaa sitä. 

Jäähallin kellarikerroksessa Basement-lavalla klo 17.15 alkaen pidetyllä intiimillä keikalla oli hyvin väkeä, mutta porukkaa olisi ollut toki vielä enemmän ja se olisi laulanut innokkammin Senen pyytäessä, jos keikka olisi pidetty myöhemmin illalla. 

Tulva-lehti järjesti myöhemmin samana päivänä Sidewaysissa paneelikeskustelun aiheesta sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt musiikkialalla. Näyttelijä ja rap-artisti Kuopus totesi hyvin, että Isaac Sene oli UMK:n henkinen voittaja, ja Sidewaysin upeaa keikkaa tullaan muistelemaan vielä 20 vuoden päästä suomalaisen queer-musiikin virstaanpylväänä.

Laulaja ja näyttelijä Fanni Noroila sanoi samassa paneelissa, että on turha kysyä, kannattaako queer-musiikki taloudellisesti, koska "katsokaa vaikka Madonnaa tai Almaa". Jo pitkän aikaa monet suositut ja hyvin myyvät artistit ovat olleet ei-heteroita. Noroila muistutti lisäksi, että viime vuosina kaapista on tullut joukko suomalaisia muusikoita, kuten Sanni, Vesala, Erika Vikman ja Benjamin Peltonen, joten ilmiö alkaa jo olla arkipäiväinen. Hän jatkoi, että kyseiset artistit kirjoittavat kappaleita omasta elämästään, joten heidän musiikkinsa on automaattisesti queer-musiikkia, ja se myy hyvin. 



VESTA 

Vesta saapui lavalle mustassa löysässä asussa, tennareissa ja pitkän valkoisen hunnun kanssa kuin rento goottimorsian. Hän veti perjantai-illan viimeisen keikan kymmeneltä ulkona Aurora-lavalla. Runsaslukuinen yleisö tanssi Vestan kauniiden biisien tahtiin. Lavastus oli minimalistinen, ja pääpaino oli herkillä kappaleilla. 

Laulaja-lauluntekijä julkaisi maaliskuussa toisen albuminsa Uskon tulevaan. Vesta, 28, antoi itsestään sympaattisen kuvan erityisesti esittäessään uudelta levyltä kappaleen Ei yksin tarvii uskaltaa, jolla hän laulaa "Mun siipien suojaan mahdut ja sun ystävät myös". 



F

F:n keikka alkoi lauantaina jo puoli viideltä, ja Jäähallin Black Boxiin saapui märkää yleisöä sadetakeissaan. F toivoi tanssittavansa yleisön kuivaksi, ja vetikin vangitsevan keikan keskellä suloisia hattarapilvilavasteita. F:n karisma ja esiintyjän kyvyt yhdistettynä meneviin melodisiin kappaleisiin fiksuilla sanoituksilla on lyömätön kokonaisuus. Asunaan hänellä oli löysät vaaleat housut ja vain yhdellä napilla kiinni oleva villatakki eikä sen alla mitään, paitsi punaisilla teipeillä teipatut nännit, mikä selvisi kun hän nosti villatakkinsa ylös. 

Kolme levyä julkaissut Fanni Sjöholm (s. 1993) yhdistelee musiikissaan elementtejä hiphopista, popista sekä elektronisesta musiikista. Hän kirjoittaa sanoitukset, ja hänen kanssaan lavalla esiintynyt KitaraJuho2.0 vastaa sävellyksestä ja tuotannosta. F esiintyi aluksi vuonna 2018 perustetussa D.R.E.A.M.G.I.R.L.S-kollektiivissa, mutta on sittemmin lähtenyt soolouralle kuten muutkin kollektiivin jäsenet. 

Viime vuonna F teki historiaa olemalla ensimmäinen räppiä tekevä, soolona työskentelevä naisartisti, joka on voittanut Emman. Palkinto tuli hänen Vapaa-kappaleensa musiikkivideosta. Sidewaysin keikalla kuultiin Vapaan lisäksi muista hienoja kappaleita kuten itsensä rakastamisesta kertova Ihana, Sokerii, Piirrä kuvia ja F:n välispiikin mukaan hänen kouluaikojen uskovaisesta poikaystävästään kertova Papin aamen. 



YEBOYAH 

"Näytä sun magic, voit olla sassy, classy, kaikkee samaan aikaan", kajautti Sidewaysin lauantai-illassa ei-valkoisen suomalaisen naisen tuntoja tulkitseva Yeboyah. Kotimaisen hiphopin genressä vaikuttava räväkkä nuori nainen on tunnettu tasa-arvoa puolustavista ja rasismia vastustavista sanoituksistaan sekä upeasta tyylistään. Taustamusiikista vastasi DJ Maluli, ja lavalla nousi välillä myös kaksi vauhdikasta naistanssijaa ja vierailevia nuoria mustia artisteja kuten Slani. Asujen värimaailma oli yhteneväisen ruskea. 

Yeboyah eli Rebekka Kuukka, 26, on esiintynyt aiemmin Sidewaysissakin osana D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-kollektiivia, mutta viime syksynä ilmestynyt ensimmäinen sooloalbumi Perhosefekti osoitti, että Yeboyah pärjää hyvin omillaankin. Räpin lisäksi Yeboyahin musiikissa on r&b:tä, ja esikoislevyllä gosbelkuoron kanssa esitetty upea Musta tyttö magiaa sai myös Sidewaysissa mukaansa kuoron, jossa esiintyi suomalaisia mustia vaikuttajia kuten Pehmee-kollektiivi. 

Yeboyahin energisestä, jammailevasta ja iloisesta esiintymisestä ei olisi voinut mitenkään uskoa, että kyseessä oli hänen elämänsä vaikein keikka, kuten hän paljasti yleisölle keikan loppupuolella. Yeboyah oli aiemmin samana päivänä julkaissut Instagramin tarinoissaan, että on perhetilanteen takia joutunut perumaan samalta päivältä kaksi muuta keikkaa ja vetää vain Sidewaysin keikan Aurora-lavalla. Henkilökohtaisista murheista huolimatta Yeboyah veti keikan ammattimaisesti täysillä. 



VESALA 

Vesalan kanssa Suomen parhaista pop-musiikin keikoista taitavat kilpailla enintään Chisu ja Antti Tuisku. Lauantai-iltana yhdeltätoista päälavalla alkoi kovanluokan taiteellinen ja musiikillinen show. Vesala myös jutteli paljon ja jo keikan alkupuolella hän hyppäsi lavalta alas kaiteelle yleisön luokse. 

Koristeina lavan takaosassa olivat valorivit sekä suuri hymytyttöpatsas, jonka silmissä loistivat kauhuelokuvamaiset valot. Vesalalla, bändillä ja naispuolisilla taustatanssijoilla oli kaikilla oranssit asut.

Vesala teki vuoden 2019 Vain elämää -ohjelmassa oman versionsa Antti Tuiskun tunnetusta En kommentoi -kappaleesta. Sidewaysissa Nyt kommentoin -kappaleen aikana taustatanssijat saapuivat lavalle pitkissä vanhojentanssihenkisissä leningeissä, ja Vesala antoi palaa kertomalla esimerkiksi biseksuaalisuudestaan, kuinka nainen ilman parisuhdetta koetaan uhkaavana, raskausuteluista ja psykoosin kokemisesta. 

Paula Vesala on 40-vuotiaana elämänsä kunnossa ja hyppi kyykkyyn ja ylös minkä kerkesi. Tytöt ei soita kitaraa -kappaleen aikana hän luonnollisesti soitti kitaraa. Yleisön villitsivät eniten hitit Rakkaus ja maailmanloppu, Tequila, Nyt on lähtö ja Totuuksia popmusiikista. Yleisö oli todella liekeissä kun Vesala esitti muusta tyylistään erottuvan rajun punk-henkisen ja kokeellisen Pulkka-kappaleen viime joulukuussa julkaistulta Totuuksia popmusiikista -levyltään.

Vesalan keikka oli hyvin hiottu mutta silti paikoittain spontaanin oloinen taide- ja pop-musiikkielämys hienoja tanssikoreografioita myöten. Sidewaysin päälava antoi esitykselle sen ansaitsemat suuret puitteet. 





Tilaa uutiskirjeemme

Haluan vastaanottaa luettavaa ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Mahdollista journalismi.

Rapport on journalistinen alusta, jossa lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.