Rapport

Kaksi osumaa ja yksi lähes huti

Arviossa on kolme alkuvuoden ensi-iltaelokuvaa: taiteilijadokumentti Minä, Kusama, naisten välinen viettelydraama The Favourite ja "tosipohjainen" road trip -draamakomedia Green Book.

Kaksi osumaa ja yksi lähes huti

MINÄ, KUSAMA
Kuva on ikoninen: vanha japanilainen nainen on pukeutunut punaiseen peruukkiin ja värikkääseen pilkkumekkoon. Vakava ilme tuntuu olevan ristiriidassa leikkisän ulkoasun kanssa.
Tänä päivänä 89-vuotias Yayoi Kusama on maailman tunnetuin elossa oleva naispuolinen taiteilija, ja hänen teoksistaan maksetaan valtavia summia. Hän tekee yhä taidetta päivittäin, vaikka onkin jo pitkään asunut psykiatrisessa hoitolassa Tokiossa. 
Monien helsinkiläisten taiteenystävien tietoisuuteen Kusama tuli viimeistään HAMissa vuonna 2016 olleen suositun In Infinity -näyttelyn myötä. Näyttelyn suurikokoisissa tilateoksissa peilit ja vesi heijastivat loputtomasti pilkkuja, värejä, kurpitsoja tai palloja. Vaikuttava näyttely oli kuin luotu Instagram-kuvia varten. Kusaman mielikuvitukselliset teokset näyttävät hupaisilta, mutta ne ovat usein syntyneet peloista, pakkomielteistä ja hallusinaatioista.  
Dokumentin elämäkerrallinen osuus ei alkupuolella anna paljonkaan uutta niille, joille Kusama on ennestään tuttu. Yhdysvaltalaisen Heather Lenzin ohjaama dokumentti toki ansiokkaasti kertaa Kusaman lapsuudenperheessään ja pienessä Matsumoton kotikaupungissaan kohtaamaan paineen elää perinteistä siivon tytön ja myöhemmin kotiäidin elämää.
Mielenkiintoisinta antia ovat New Yorkin taiteilijavuosien kuvaus. Kusaman pitkään kohtaama ymmärtämättömyys ja rutiköyhyys tuntuvat nykyvalossa tyrmistyttäviltä, ja katsoja voi vain ihailla taiteilijan sitkeyttä. Nuoren Kusaman tapa tuoda itseään esiin New Yorkissa voi tuntua jopa röyhkeän huomionhakuiselta, mutta kaikki keinot vaadittiin, jotta hän olisi saanut jalkaa oven väliin uutena taiteilijana. 
Dokumentti valottaa kekseliään Kusaman konkreettista vaikutusta muiden aikalaistaitelijoiden töihin. Samaan aikaan Minä, Kusama kuvaa seksismiä ja rasismia taidemaailmassa. Monet valkoiset miespuoliset taiteilijat saivat kuuluisuutta ja mammonaa matkittuaan Kusaman ideoita, vaikka hän sai aasialaisena naisena aluksi huomattavasti vähemmän huomiota. Kusama oli hellittämätön, mutta moni muu naispuolinen taiteilija on varmasti vaihtanut alaa seksismin takia, koko taidemaailman menetykseksi. 
 
Ensi-ilta: 11.1.2019  Ikäraja: Sallittu Pituus: 76 min. Ohjaus: Heather Lenz Näyttelijät: Yayoi Kusama Genre: Dokumentti


Kommentit (0)

Kommenttia ei voi muokata jälkikäteen.

Viesti:

Nimi:

Puheenaiheet

Tilaa maksuton Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Haluan tarkkoja näkökulmia, ajattelemaan houkuttelevia juttuja ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Tietosuojaselosteemme.
Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.