Rapport

Helsinki Cine Aasia vie aasialaisten elokuvien lumoon

Milloin viimeksi näit eteläkorealaisen, kiinalaisen tai thaimaalaisen elokuvan? Esimerkiksi Me too -teemainen kiinalainen elokuva Angels Wear White käsittelee lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.

Helsinki Cine Aasia vie aasialaisten elokuvien lumoon
Suomessa elokuvateattereiden tarjonta painottuu yhdysvaltalaiseen, brittiläiseen ja kotimaiseen. Muualla maailmassa valmistettuja uutuuselokuvia pääsee näkemään ennen kaikkea festivaaleilla.

Tänään torstaina alkoi nelipäiväinen elokuvafestivaali Helsinki Cine Aasia, joka tuo Korjaamolle uusia aasialaisia elokuvia ja elokuvateatteri Orioniin pari vanhempaa. Elokuvissa on englanninkielinen tekstitys.
Jo kuudetta kertaa järjestettävä Helsinki Cine Aasia on kompakti mutta kattava festivaali vähän yli parillakymmenellä elokuvallaan. Ohjelmistoon kuuluu myös viisi keskustelutilaisuutta näytösten jälkeen sekä lauantainen klubi-ilta Korjaamolla.
Festivaalilla näytetään esimerkiksi indonesialainen elokuva The Seen and Unseen, jossa nuorista kaksosista toisen kasvainta yritetään parantaa balilaisten luontouskomusten avulla. Japanilainen elokuva The Tokyo Night Sky Is Always the Densest Shade of Blue kuvaa tämän päivän suurkaupungin nuoria pätkätöissä ja on off -suhteissa. Harvalukuisiin eteläkorealaisiin naisohjaajiin kuuluvan Shin Su-wonin maagista realismia sisältävä elokuva Glass Garden kertoo kirjailijasta, joka kiinnostuu puiden sieluihin uskovasta biologista. 

Humoristisessa Pop Aye -elokuvassa yhteiselle kävelyreissulle pitkin Thaimaata lähtevät kovia kolauksia kokenut arkkitehti ja elefantti. Somewhere Beyond the Mist -elokuvaa on inspiroinut tositarina vanhempansa tappaneesta hongkongilaistytöstä. Kauhuklassikollaan House (1977) kuuluisuuteen noussut japanilainen Nobuhiko Obayash on tarttunut Hanagatamissa kirjailija Kazuo Danin sota-ajan nuorista kertovaan romaaniin vuodelta 1937, mutta historiallisen epookin sijasta hän on tehnyt tyylitellyn taide-elokuvan. 
Ohjelmistoon kuuluvat myös kiinalaiset me too -teemaiset elokuvat Silent Mist ja Angels Wear White, joista jälkimmäisen Rapport sai etukäteen katsottavaksi. Kiinalaisen ohjaaja-tuottaja Vivian Qun ohjaama Angels Wear White (Jia nian hua, 2017) käsittelee naisten kohtaamaa väkivaltaa, kodittomuutta ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä. Kaltoin kohdellut teinitytöt yrittävät pärjätä maailmassa, jossa heillä on hyvin vähän valtaa ja arvostusta. 
Elokuvan alussa uimarannalla kohoavat jättimäisen veistoksen korkokengät ja sääret. Veistoksen valkoinen mekko on jähmettynyt hulmuamaan ilmavirrassa niin, että alapuolelta kävelevät näkevät naisen alushousut. Veistoksen voi ajatella vain viittaavan elokuvan teemaan naisten näkemisestä seksiobjekteina, mutta veistosta kuitenkin valokuvaa älypuhelimellaan yksin liikkuva teinityttö, Mia.

Naisten itsensä tekemä elokuva teinitytöistä on aina raikas poikkeus. Merenrantahotellissa apulaisena työskentelevä 15-vuotias Mia (Vicky Chen) on yksin töissä iltana, jolloin hotelliin saapuu mies kahden 12-vuotiaan koulutytön kanssa. Korruptio ja eri osapuolten intressit ajavat hyväksikäytettyjen tyttöjen oikeudenmukaisen kohtelun yli. Näemme, kuinka uhreja syyllistetään, välillä jopa heidän omien vanhempiensa toimesta. 

Kommentit (0)

Kommenttia ei voi muokata jälkikäteen.

Viesti:

Nimi:

Puheenaiheet

Tilaa maksuton Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Haluan tarkkoja näkökulmia, ajattelemaan houkuttelevia juttuja ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Tietosuojaselosteemme.
Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.