Kiinan vakoilukoneisto kerää datamme — ja me maksamme siitä
✪TähtijuttuJokainen meistä pystyy elämään ilman Temua, Sheinia, Wishiä ja muita rojukauppoja. Ne ovat lähinnä turhan silpun postituskoneita, jotka siinä sivussa tuottavat Kiinalle valtavan määrän vakoiludataa.
Tässä kaikki tietoni ole hyvä, jakele minne haluat! – Laita vielä lasku perään kiitos, kunhan se ei ole liian kallis.
Lukijoiden tuella
Tämä katkelma on maksuton näyte Katleena Kortesuon Tiistain tiedustelukirjeen (5,90 € / kk) sisällöstä.
Olisiko seuraava skenaario mahdollinen Suomessa?
Kuvitellaanpa, että suomalainen teknologia-alan yritys perustaa verkkokaupan. Sen nimeksi tulee vaikkapa Twish.
Yritys luo erityisen tehokkaan algoritmin. Sen avulla Twish pystyy tarjoamaan jokaiselle asiakkaalle tismalleen sitä, mitä tämä juuri nyt sattuu haluamaan, tarvitsemaan tai edes vilkaisemaan.
Algoritmi kerää valtavasti dataa jokaisesta käyttäjästä. Niinpä Twish osaa päätellä eri ikäryhmien käyttövarojen suuruuden, eri ammattikuntien kiinnostuksen kohteet, eri kulttuurien ostosesongit ja jopa asiakkaiden salaiset kiinnostuksen kohteet.
Kauppa käy, ja käyttäjät lisääntyvät.
Skenaario etenee niin, että Suomen valtio innostuu tästä datasta. Niinpä se luo tiedustelulain, jonka mukaan kaikki suomalaiset ja Suomessa toimivat yritykset ovat velvoitettuja auttamaan Suomen tiedusteluviranomaisia.
Tämän kuvitteellisen lain 16. artiklan mukaan tiedusteluviranomaiset halutessaan 1) voivat saada pääsyn organisaatioiden suojatuille alueille 2) voivat kerätä tietoja laitoksilta, organisaatioilta ja henkilöiltä ja 3) voivat lukea ja kerätä näiltä asiaankuuluvia tiedostoja, materiaaleja tai kohteita.
Melkoinen tiedustelulaki, vai mitä?
Nyt Suomen valtio pääsisi käsiksi kaikkeen Twishin keräämään asiakasdataan: kuka ostaa mitäkin, kuka velkaantuu, kuka katsoo mitäkin mainosvideota, kuka käyttää montaa luottokorttia ja paljonko kukin laittaa kauppaan rahojaan.
Tämä olisi absurdi skenaario Suomessa, mutta se on jo tapahtunut Kiinassa.
Kiinan tiedustelulaki vuodelta 2017 ojensi viranomaisille kaikki nuo oikeudet, jotka länsimaisessa demokratiassa ovat melkoisen lupaviidakon, yksityisyydensuojan ja palomuurien takana.
Se tiedonhankinta, mikä meillä onnistuu vain erityisin perustein, yksilöidysti, valvotusti ja tarkkarajaisesti, ei tarvitse Kiinassa minkäänlaista erikoislupaa. Kaikki on avointa valtion tiedustelijoille.
Temun tietosuojakäytäntö on kuin saavillinen sontaa
Tsekkasin läpi Temun tietosuojakäytännön. Kyseinen vekotin kahmii käyttäjistä valtavan määrän dataa, varsinkin suhteessa siihen että sen pitäisi ainoastaan markkinoida ja myydä rojuja.
Temu muun muassa kerää käyttäjästä paitsi palvelussa luodun sisällön, myös muutoin saataville tuodun sisällönja tiedot sekä niihin liittyvät metatiedot. Eli kaikki mitä asiakas tekee kirjautumiseen käyttämässään somepalvelussa kuten Facebookissa, kertyy myös Temulle. Päivitykset, kuvat, kommentit, metatiedot.
Vastaavasti Temu jakaa käyttäjän tietoja erilaisille kolmansille osapuolille kuten mainostajille ja liikekumppaneille. En olisi ikinä uskonut, että mikään yritys kehtaa lisätä tietosuojakäytäntöönsä niin ylimalkaista kuvausta kuin “saatamme jakaa henkilötietojasi liikekumppaneillemme”.
Mutta kyllähän ihminen voi vähän shoppailla kiinalaisissa verkkokaupoissa
Toki voi. Ja hän voi hankkia myös venäläisiä osakkeita, pohjoiskorealaisia sähköautoja, nigerialaisia perintöjä ja kenialaisia norsun syöksyhampaita. En silti kutsu sitä älykkääksi tai todellisuudessa kiinni olevaksi toiminnaksi.
Jokainen meistä pystyy elämään ilman Temua, Sheinia, Wishiä ja muita rojukauppoja. Ne ovat lähinnä turhan silpun postituskoneita, jotka siinä sivussa tuottavat Kiinalle valtavan määrän vakoiludataa.
Pääset heti lukemaan tämän ja muut Tiedustelukirjeet
Tilaajana tuet tekijää — Rapportin tilausmaksuista enemmistö menee aina suoraan tekijöille.
Voit peruuttaa tilauksesi milloin tahansa
"Tilaa Tiedustelun tiistaikirje saman tien. Se on fiksu hankinta jokaiselle, joka haluaa seurata aikaansa. Puolueettomat tutkimukset osoittavat, että Tiedustelun tiistaikirjeen tilaajat ovat keskivertoa älykkäämpiä, analyyttisempia, tuuheatukkaisempia ja pitkäsäärisempiä."