Helsingin Satamalla on lähivuosina edessään mittavia muutoksia.
Tallinnan liikenne siirtyy kokonaan Länsisatamaan ja Tukholman liikenne Katajanokalle. Eteläsataman alueelta vapautuu tilaa Helsingin kaupungin ja muun muassa uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon käyttöön. Vuosaaren satamaa puolestaan kehitetään tavaraliikenteen tarpeisiin.
Länsisatamasta Länsiväylälle kaavaillaan noin kahden kilometrin mittaista satamatunnelia, joka helpottaisi etenkin raskaan liikenteen kulkua ja vähentäisi liikennettä kaduilla.
Muutoksilla halutaan varmistaa, että satamat toimivat sujuvasti myös tulevaisuudessa. Uudistukset ovat silti herättäneet kiivastakin keskustelua.
Miksi muutokset ovat tarpeen?
Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaaren mukaan satamat ja niiden toiminta ovat meille elinehto.
Tämä juttu on Aiherahoitettu artikkeli. Jutun tilaaja on Helsingin Satama.
Rapportin Aiherahoitetussa artikkelissa tilaaja tuo toimittajan haluamansa aiheen äärelle. Toimittaja kirjoittaa jutun itsenäisesti.