Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport
UUSI JUTTUSARJA — LUE JANI KAARON PERJANTAITÄRPIT >

Sistersin veljekset miehen mallia etsimässä

Eurooppalaisten ohjaajien Hollywood-debyytit ovat liian usein tarpeettomia uusintaversioita tai kompromissien latistamia tusinatuotteita. Ranskalaisen Jacques Audiardin Yhdysvalloissa ohjaama Sistersin veljekset on toista maata. Se on väkevä ja syvästi persoonallinen western, jossa ohjaajan mieliteemat ja amerikkalaisen lajityypin perinteet paiskaavat kättä.

Toimittajan kuva

Tarmo Poussu

3/28/2019

Ranskan johtaviin nykyohjaajiin lukeutuva Audiard tunnetaan Suomessakin vahvoista ja palkituista elokuvistaan Kun sydän lakkaa lyömästä (2005), Profeetta (2009), Luihin ja ytimiin (2012) sekä Dheepan (2015). Niiden kaikkien päähenkilöt ovat joko rikosten maailmaan ajautuvia tai väkivaltaisesta menneisyydestään irti pyristeleviä miehiä. Ranskan Scorseseksikin kutsuttu Audiard tutkii elokuvissaan maskuliinisuuden olemusta ja miehen kriisiä.
Sistersin veljekset alkaa kuvalla täydellisestä pimeydestä, jota hetken kuluttua valaisevat yössä välähtävät revolverien suuliekit. Sistersin veljekset, Eli (John C. Reilly) ja Charlie (Joaquin Phoenix) ovat työssään. Kommodoriksi kutsutun liikemiehen värväämät palkkatappajat ovat jäljittäneet etsimänsä miehet - ja tuloksena on kasa ruumiita.
Jo alkujaksossa Audiard tekee selväksi, ettei veljesten toiminnassa ole mitään sankarillista. Haavoittuneet uhrinsa he lopettavat lähilaukauksella päähän. Verisen työnsä tehtyään he poistuvat paikalta vailla tunnonvaivoja - harmitellen vain tulipalossa menehtyneitä hevosiaan.
Toimittajan kuva

Tarmo Poussu

3/28/2019

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!