Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport
REKRY: Hei, sinä digimarkkinoinnin ja somen osaaja! >

Lauri Markkanen mainostaa moraalia – onko väliä kuka mainoksen maksaa?

Suuryritykset maksavat julkkiksille siitä, että nämä ryhtyvät kasvissyöjiksi. Mitä täällä tapahtuu?

Toimittajan kuva

Suvi Auvinen

11/28/2018

“Tee osasi, pelaa joukkueessani.” Suomen kenties juhlituin urheilija, NBA:ssa Chicago Bullsissa koripalloa pelaava Lauri Markkanen tuijottaa Nesteen mainosvideolla vetoavasti katsojaa. Minuutin mittainen video kuvaa Markkasta sylittelemässä pientä lastaan, uimassa suomalaisessa järvessä, lajittelemassa jätteet ja sammuttamassa valot chicagolaisesta suurkaupunkiasunnostaan. Ilmastonmuutoksen vaikutuksista muistuttava video avasi Nesteen Don’t choke -kampanjan, joka haastaa ihmisiä tekemään ilmastolupauksia.
Kampanjan avauspäivänä Markkanen myös twiittasi oman ilmastolupauksensa ja kertoi lopettavansa punaisen lihan syömisen kokonaan. Viesti sai ihailevien fanitusviestien lisäksi tietenkin osakseen “minä syön sitten senkin edestä lihaa reh reh” -kommentteja, mutta myös paljon kritiikkiä Nesteen osallisuudesta lupauksen taustoihin.
Samana päivänä  Helsingin Energian asiakkaat eli lähes kaikki pääkaupunkiseudun asukkaat  saivat kotiinsa Helenin asiakaslehden. Lehden kannessa Riku Rantala julistaa kolmasosan kannesta peittävässä viestissään: “Lihansyöntiä pitää vähentää.” 
Neste käyttää globaalisti sekä fossiilisia polttoaineita että palmuöljyä. Helenin massiivinen kivihiilikasa on tuttu kaikille helsinkiläisille. Samaan aikaan kun energiayhtiöt tuhoavat maailmaa omalla bisneksellään, ne pyrkivät kääntämään ihmisten huomion pois omalta sektoriltaan ja puhuvat esimerkiksi ruoantuotannon ilmastovaikutukista. 
Kaikki tajuavat Nesteen olevan yksi maailman suurimmista pahisfirmoista. Nesteen ja Helenin viestintä on viherpesua sen puhtaimmassa muodossaan. Näiden yritysten viestinnän kanssa kuitenkin palataan minkä tahansa tehokkaan toiminnan peruskysymysten äärelle: ovatko tärkeämpiä motiivit vai lopputulokset? Voidaan olettaa vaihtoehtojen olevan joko etteivät yritykset tee mitään ilmastonmuutoksen eteen tai se, että ne yrittävät kääntää huomion ilmastonmuutoksen hillitsemiseen muualla kuin omalla toimialallaan. Ideaalimaailmassa Neste nostaisi kädet pystyyn, pahoittelisi ympäristölle aiheuttamaansa tuhoa ja lopettaisi liiketoimintansa. Niin ei ole kuitenkaan tapahtumassa, joten huonoista vaihtoehdoista päätyisin valitsemaan vähiten huonon.
Ilmastolle ja eläimille on yhdentekevää kenen innoittamana tehdään niille suotuisia valintoja. Lehmä joka jää Lauri Markkasen ja tämän esimerkin innoittamana joidenkin fanien lautaselta pois ei välitä Nesteen bisneslogiikasta. Olemme pisteessä, jossa elintärkeiden asioiden puolesta eivät voi puhua enää vain moraalisesti valistuneet. Lihansyönnin ja maidonkulutuksen ollessa suurin yksittäinen ilmastoa kuormittava teko on minulle yhdentekevää, kuka kehottaa luopumaan niistä.
Minulle onkin toinen ehdotus: Laitetaan maailmaa tuhoavat yritykset kilpailemaan toisiaan vastaan eettisyydellä! Energiayhtiöt voivat puolestani rauhassa lobata eläintuotannon alasajamisen puolesta. Sanojen lisäksi näen mielelläni myös konkreettisia tekoja. Hei Finnair, haastan teidät mukaan tammikuun Vegaanihaasteeseen! Entä Atria ja Saarioinen, miten olisi miljoonan euron tiedotuskampanja lentoliikenteen päästöistä? Ehtiikö Suomen luonnonperintösäätiöltä viisisataa hehtaaria ikimetsää ostaa ensimmäisenä HkScan, SAS vai Shell? Oletan, että Neste on maksanut Markkaselle tämän esiintymisestä Don’t choke -kampanjassa. Toivotan tervetulleiksi jatkossakin kampanjat, joissa suuryritykset maksavat julkkiksille siitä, että nämä ryhtyvät kasvissyöjiksi!
Globaalit sikailijayritykset pyörittävät vielä toistaiseksi maailmaa. Se ei ole hyvä, se pitää muuttaa. Sitä odotellessa kuitenkin yritykset on hyvä saada taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. Niin kauan kuin kapitalismin romahdus ei vielä siinnä horisontissa, pitää myös yritysten osallistua maailmanpelastushommiin. Ne eivät tee sitä koska ovat ryhtyneet moraalisiksi toimijoiksi, vaan koska se on hyvää bisnestä. Voimme joko hyväksyä tämän tai käyttää energiamme yritysten motiivien kritisointiin.
Ilmastonmuutos on suurin yksittäinen uhka, joka planeettaamme ja elämää sillä tällä hetkellä kohtaa. Tässä tilanteessa tarvitsemme mukaan kamppailuun kaikki mahdolliset toimijat: viherpesua harjoittavat energiayritykset, lentävät vegaanit, aurinkoenergiaa käyttävät lihansyöjät, punaisen lihan hylkäävät koripalloilijat, vegaaniburgereita luukuttavat ylikansalliset hampurilasjätit. Jos hyväksymme vain täysin aatepuhtaat toimijat, jää käsiimme pian puhdasoppisten karrellepalanut planeetta vailla elämää.
Toimittajan kuva

Suvi Auvinen

11/28/2018

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!

Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.