Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport

Tiedustelun tiistaikirje

Mitä ihmiset eivät halua nähdä viihteessä tai mainoksissa? Todellisuutta, koska sitä on tarpeeksi arjessa | Tiedustelun tiistaikirje

TähtijuttuKatleena Kortesuon Tiedustelun tiistaikirje tarjoaa vastauksia kysymyksiin, joita et ehtinyt edes kysyä. Tällä kertaa tutkimme sitä, miksi kauneus myy ja miksi American Eaglen farkkuja ostetaan kohusta huolimatta.

Lukijoiden tuella

Viime viikolla Yhdysvalloissa nousi kohu näyttelijä Sydney Sweeneyn tähdittämästä kampanjasta, jossa mainostettiin farkkumerkki American Eaglen tuotteita. Kampanjan tulkittiin olevan rasistinen tai viittaavan eugeniikkaan. Sweeney on vaaleaihoinen, vaaleatukkainen ja sinisilmäinen, ja mainoksissa puhuttiin geeniperimästä.

Moni ihmetteli, miksi kohusta huolimatta Sweeneyn suosio pysyy ennallaan ja miksi farkkumerkki American Eaglen pörssikurssi nousee. Olihan mainos sen verran monitulkintainen, että useat pahoittivat mielensä. Eikö pahastumisen pitäisi vähentää sekä näyttelijän että farkkumerkin suosiota?
Minulla on selitys tähän mysteeriin: kuluttajat eivät halua mainoksiin ja viihteeseen todellisuutta, vaan ihanteita. Kyse ei ole Sweeneyn ihonväristä, vaan hänen nuoruudestaan, terveydestään ja hoikkuudestaan.
2020-luvun alussa mainosalalla nähtiin body positivity -liike. Monissa kampanjoissa oli pluskokoinen malli, koska mainostajat halusivat heijastella mainoksissa todellisuutta.
Homma ei kuitenkaan toiminut. Nämä mainokset eivät lisänneet myyntiä tarpeeksi, joten nyt on siirrytty takaisin ihannekehoihin. Mainokset ei tarvitse heijastaa todellisuutta, vaan sen pitää heijastaa kollektiivisia ihanteita.
Pörssikurssit kertovat, että moni haluaisi olla kuten Sweeney. Hän jopa sanoo ääneen mainoksessa, että “nämä farkut saavat takamuksesi näyttämään hyvältä”. Päämääränä on siis hyvä ulkonäkö, ei tasa-arvoinen näkemys maailmasta.

Oletko jo tilaaja? Kirjaudu sisään

Tilaa Katleena Kortesuon Tiedustelukirjeet ja muut Rapportin tähtijutut

Tilaajana saat kaikki Tähtijutut ja lukuoikeuden juttuarkistoomme.

Tilaajana myös tuet tekijöitä — Rapportin tilausmaksuista enemmistö menee aina suoraan tekijöille.

Voit peruuttaa tilauksesi milloin tahansa

"Tilaa Tiedustelun tiistaikirje saman tien. Se on fiksu hankinta jokaiselle, joka haluaa seurata aikaansa. Puolueettomat tutkimukset osoittavat, että Tiedustelun tiistaikirjeen tilaajat ovat keskivertoa älykkäämpiä, analyyttisempia, tuuheatukkaisempia ja pitkäsäärisempiä."

Katleena Kortesuo

Katleena Kortesuo

Kommentit

Viikon tärkein lukuvinkki

Kirjoituksia, jotka jäävät mieleen. Saat joka perjantai sähköpostiisi artikkelin, jonka haluat lukea loppuun.