Rapport

Uusi Aladdin kasvattaa Jasminen roolia ja lumoaa idän eksotiikalla mutta kärsii kömpelyydestä

Disneyn animaatioklassikko Aladdin on loihdittu uudelleen valkokankaalle elokuvan live action -versiona, jossa on kuitenkin laiskaa nostalgialla rahastamisen makua.

Uusi Aladdin kasvattaa Jasminen roolia ja lumoaa idän eksotiikalla mutta kärsii kömpelyydestä
Odotukseni olivat etukäteen korkealla kun näin Aladdinin trailerin, jonka perusteella elokuva näytti sadunomaiselta spektaakkelilta. Kuitenkin kun tieto pressinäytöksestä selvisi vasta viime tipassa, uumoilin pahaa, koska Aladdinista järjestettiin ainoastaan yksi lehdistönäytös ja sekin vain päivää ennen ensi-iltaa. Tavallisesti elokuvien ensimmäiset lehdistönäytökset ovat jo kuukautta tai paria kuukautta ennen ensi-iltaa.
Lisäksi median edustajien piti elokuvasalin ovella allekirjoittaa embargo, jonka mukaan elokuvan kritiikkejä ei saanut julkaista printissä ennen keskiyötä ja verkossa arviot sai julkaista vasta tänään klo 11.00.
Yleensä levittäjät antavat näin niukan ajan kritiikeille vain silloin, kun elokuva on sysihuono eikä murskaavien kritiikkien haluta vievän teattereista jopa ensi-illan yleisöä. Disney on tosin muutenkin poikkeuksellisen tarkka elokuviensa lehdistönäytöksissä, joissa on aina vartijat vahtimassa, ettei kukaan videokuvaa elokuvaa. Eilen vartiointi oli viety jälleen uudelle tasolle, koska kaikkien saliin tulevien piti jättää älypuhelimensa Tennispalatsin narikkaan. 
Kaiken tämän jälkeen yllätyin siitä, että elokuva oli hauska ja visuaalisesti hieno. Se oli kuitenkin pääsääntöisesti niin tasapaksu ja kesy viihde-elokuva, ettei se jättänyt jälkeensä haltioitumista. Tuntuu, että Disney tekee tällaisia tusinatuotteita vain voidakseen rahastaa nostalgialla. Mukana pressinäytöksessä oli myös yksi koululuokka, joka katsoi elokuvan vaisusti. 
Mietin myös, miten yhdysvaltalaisten ja brittiläisten tekijöiden muinaista Arabiaa eksotisoiva elokuva otetaan vastaan tänä päivänä, kun tapetilla ovat kulttuurinen omiminen ja elokuvien valkopesun kritisoiminen. 

Vuonna 1993 julkaistu Aladdin-animaatio on rakas monelle milleniumille, mikä tuo teattereihin varmasti niin kolmekymppisiä kuin heidän lapsiaan. Disney on viime vuosina innostunut tehtailemaan hämmästyttävällä vauhdilla live action -versioita vanhoista klassikkoanimaatioistaan. Tähän mennessä onnistunein on ollut vuoden 2017 menestyselokuva Beauty and the Beast – Kaunotar ja hirviö. Uusi Aladdin ei yllä samaan koskettavuuteen kuin lumoava Kaunotar ja hirviö, mutta tulee varmaan vetämään sentään enemmän väkeä teattereihin kuin maaliskuun lopulla ensi-iltaan lennähtänyt Dumbo, jonka katsojaluvut ovat jääneet vaatimattomiksi.  
Aladdinin tarina on varmasti suurimmalla osalle ennestään tuttu. Aladdin perustuu tarinaan Tuhannen ja yhden yön saduista. Elokuva sijoittuu kuvitteelliseen Agraban sulttaanikuntaan Arabiassa. Hyväsydäminen ja nokkela "katurotta" Aladdin (egyptiläis-kanadalainen Mena Massoud) kohtaa kaupungilla valepuvussa olevan sulttaanin kuvankauniin ja määrätietoisen tyttären Jasminen (elokuvan kantava voima Naomi Scott). Nuoret ihastuvat toisiinsa.
Samaan aikaan vanhan sulttaanin (Navid Negahban) uskottu neuvonantaja, suurvisiiri Jafar (Marwan Kenzari) suunnittelee vallankaappausta, mitä varten hän tarvitsee taikalampun. Taikalampun voi kuitenkin tuoda Ihmeiden onkalosta ulos vain "hiomaton timantti". Taikalampussa asustelee vitsikäs, sininen henki (Will Smith), joka toteuttaa omistajansa kolme toivetta. Eri vaiheiden jälkeen taikalamppu kulkeutuu Aladdinille. Nuori mies toivoo muuttuvansa prinssiksi, jotta voisi päästä naimisiin Jasminen kanssa. Mahtavina eläinhahmoina elokuvassa ovat Aladdinin veikeä Abu-apina, Jafarin puhuva papukaija ja Jasminen Rajah-tiikeri. 
Elokuvan lauluihin kuuluvat sekä kahdeksan Oscaria voittaneen Alan Menkenin (Kaunotar ja hirviö, Pieni merenneito) ja Oscar-palkitun sanoittajan Howard Ashmanin ja Tim Ricen alkuperäiset elokuvasävelmät että kaksi uutta Jasminen esittämää laulua, jotka ovat Menkenin ja Oscar- ja Tony-palkittujen lauluntekijöiden Benj Pasekin ja Justin Paulin (La La Land) käsialaa. Animaatiosta tutut kappaleet "Friend Like Me", "Prince Ali" ja "A Whole New World" kuulostavat upeilta myös elokuvassa. 


Kommentit (0)

Kommenttia ei voi muokata jälkikäteen.

Viesti:

Nimi:

Puheenaiheet

Tilaa maksuton Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Haluan tarkkoja näkökulmia, ajattelemaan houkuttelevia juttuja ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Tietosuojaselosteemme.
Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.