Rapport

Syyskuulle siirtyneessä Espoo Cinéssa voi nauttia uusista eurooppalaisista elokuvista

Lue etukäteen arviot kolmesta ohjelmiston draamaelokuvasta, joissa jokaisessa päähenkilöiden välinen suhde aiheuttaa muissa närkästystä: Madre, Stay Still ja Unkarin Oscar-ehdokas Those Who Remained.

Syyskuulle siirtyneessä Espoo Cinéssa voi nauttia uusista eurooppalaisista elokuvista
Koronaviruksen aiheuttamien varotoimien takia Espoo Ciné siirtyi tänä vuonna toukokuulta syyskuun alkuun. Festivaali järjestetään keskiviikosta sunnuntaihin 2.—6. syyskuuta Kino Tapiolassa, Finnkino Sellossa ja Finnkino Omenassa. Lisäksi elokuvanäytöksiä nähdään Helsingissä Cinema Orionissa ja Kino Reginassa viikonloppuna 4.–6. syyskuuta.  
Yhdellä Suomen suurimmista elokuvafestivaaleista nähdään tällä kertaa supistettu ohjelmisto: 44 elokuvaa. Ohjelmistossa on valikoima uuden eurooppalaisen elokuvan kärkiteoksia. Tarjolla on myös yönäytöksiä sekä lasten- ja nuortenelokuvafestivaali Junior Ciné. Voit lukea täältä pandemiatilanteen aiheuttamista poikkeusjärjestelyistä festivaalilla. 
Alla on arviot kolmesta Espoo Cinén elokuvasta. Koko ohjelmistoon voit tutustua Espoo Cinén verkkosivuilla. Artikkelin pääkuva on myös ohjelmistossa nähtävästä elokuvasta David Copperfieldin elämä ja teot. 


MADRE 

Madre (suomeksi äiti) on elokuva äidinrakkaudesta, valtavasta menetyksestä, pakkomielteestä ja epärealistisesta toivosta. Espanjalainen Elena (Marta Nieto) saa elokuvan alussa puhelun kuusivuotiaalta pojaltaan. Lapsi on isänsä kanssa lomalla Ranskassa, mutta on eksynyt yksin autiolle hiekkarannalle ja lopulta katoaa. Surun murtama Elena muuttaa asumaan saman uimarannan lähelle ja työskentelee managerina uimarannan ravintolassa.
Kymmenen vuotta myöhemmin Elena kohta rannalla 16-vuotiaan söpön ranskalaispojan Jeanin (Jules Porier), joka muistuttaa Elenaa hänen kadonneesta lapsestaan. Elenan ja Jeanin välillä syntyy määrittelemätön suhde, joka muistuttaa rakastumista. Tämä epätyypillinen suhde herättää ymmärrettävästi pelkoa, epäluottamusta ja raivoa niin Elenan nykyisessä miesystävässä kuin Jeanin perheessä. Muiden vastustuksesta välittämättä Elena ja Jean haluavat kiihkeästi viettää aikaa yhdessä. 
Psykologinen ihmisuhdedraama on koskettava, realistinen ja jännittävä. Elenan ja Jeanin motiiveja ja toiveita ei selitetä auki, vaan katsoja on yhtä hämmentynyt kuin hahmotkin. Toteutus on tehty vähäeleisen tyylikkäästi.
Elokuvaa katsoessa ei tosin voi olla ajattelematta, kuinka paljon on tehty draamoja, joissa lukioikäinen tyttö ja kolmi-nelikymppinen mies ovat romanttisessa suhteessa, eikä suhde herätä ympäristössä samanlaista kauhua ja inhoa kuin Elenan ja Jeanin suhde. Madressa raikasta on juuri totutusta asetelmasta toisinpäin käännetyt sukupuoliroolit. Naispäähenkilö tuntee myös vastuunsa ja rajansa, eikä suhde etene seksuaaliseksi. Elokuvasta olisi voitu tehdä paljon "rohkeampi", mutta nyt toteutus säilyttää hienotunteisuutensa. Elena saa Jeaniin tutustumisesta lisää voimaa jatkaa elämäänsä ja antaa anteeksi ex-miehelleen. 
 
Espanja, Ranska 2019 Espanjan- ja ranskankielinen, tekstitys englanniksi 128 min Sallittu yli 12-vuotiaille

Kommentit (0)

Kommenttia ei voi muokata jälkikäteen.

Viesti:

Nimi:

Puheenaiheet

Tilaa maksuton Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Haluan tarkkoja näkökulmia, ajattelemaan houkuttelevia juttuja ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Tietosuojaselosteemme.
Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.