Rapport

Hyytävä ja hienovarainen elokuva The Zone of Interest kertoo pahuuden arkipäiväisyydestä

Mestarillisessa holokaustielokuvassa ei kuvata keskitysleiriä, vaan muurin toisella puolella asuvan Auschwitzin komentajan perheidylliä.

Hyytävä ja hienovarainen elokuva The Zone of Interest kertoo pahuuden arkipäiväisyydestä

Sandra Hüller on pääroolissa Hedwig Hössinä.

Kukkien täyttämässä puutarhassa lapset pulikoivat uima-altaassa ja aikuiset loikoilevat aurinkotuoleilla siemaillen drinkkejä. Hössin perhe on kutsunut vieraita huvilansa puutarhajuhliin. Pihaa ympäröivän korkean muurin yläosa on suojattu piikkilanka-aidalla. Muurin takaa kuuluu kauhunhuutoja ja aseilla ammuskelua. Krematorioiden piiput tupruttavat paksua savua.
Cannesin elokuvajuhlilla palkittu draamaelokuva The Zone of Interest (Iso-Britannia, Puola, USA, 2023) seuraa kuvitteellisessa tarinassa tosielämän hahmoja, Auschwitzin komentajaa Rudolf Hössiä ja hänen vaimoaan Hedwigiä. He pyrkivät rakentamaan unelmiensa elämää viisilapsiselle perheelleen. Heidän talonsa ja sen iso puutarha sattuvat sijaitsemaan keskitysleirin muurin toisella puolella. Natsit tappoivat Auschwitzin keskitysleirillä yli miljoona ihmistä, ja Rudolf Höss oli tästä suoraan vastuussa. Rudolf on sekä tunteeton natsipäällikkö että satuja lukeva rakastava isä.
Vaikka on sota-aika, perheeltä ei puutu mitään maallista hyvää, koska he saavat juutalaisten matkalaukuista vietyjä ruokia ja vaatteita. Auschwitzin seutu on perheen rouvalle paratiisi, ja hän on ylpeä kutsumanimestään Auschwitzin kuningatar. Hedwig ei koskaan vieraile keskitysleirillä tai lähellä sijaitsevilla pakkotyökaivoksilla. Perheen palvelustyttö taas kätkee salaa omenia pakkotyöleirin raatajille.
Siinä missä muurin takana juutalaisten perheet on väkivaltaisesti erotettu toisistaan, Hössin perhe ajautuu kriisiin, kun ylennystä odottava Rudolf komennetaan töihin Berliiniin. Toukokuussa 1944 Rudolf palaa leirille valvomaan "operaatio Hössiä", joka tuo 440 000 Unkarin juutalaista Auschwitziin kaasutettaviksi.

Kokeellinen kuvausratkaisu keskittyy kuvaamaan vain natsiperhettä, ja keskitysleiri jää näkökentän rajamaille. Sisäkohtaukset on kuvattu piilotetuilla kameroilla, mistä syntyy tositelevisiomainen ote. Lopuksi näytetään nykyään museona toimivaa keskitysleiriä, jälleen hieman yllättävästä näkövinkkelistä, eli siivoojia putsaamassa paikkoja ennen kävijöiden saapumista.
Elokuva korostaa pahuuden arkipäiväisyyttä. Tavalliset ihmiset uskottelevat itselleen, että toimivat normaalisti ja tekevät oikein, vaikka ovat vastuussa äärimmäisistä hirveyksistä. Hössin pariskunta esitetään tavallisina ihmisinä, jotka sattuvat myös vihaamaan juutalaisia. Tyylivalinta tekee näkyväksi sen, kuinka poikkeusolosuhteissa, ympäröivän yhteiskunnan siunauksella ja vihapuheen yleistyessä ihminen voi kyetä oikeuttamaan kauheita tekoja.
Elokuva vie ajatukset myös tämän päivän vääryyksiin, joilta olemme sulkeneet silmämme, kuten Palestiinan hätään. Hössin porvariperhe saa miettimään myös meitä mukavaa elämää viettäviä länsimaalaisia, joiden omistamia esineitä ja vaatteita tekevät Aasian ja Afrikan hikipajatehtaissa ja kaivoksilla raatavat ihmiset.
Elokuva jättää kuvaamatta Hössin perheen myöhemmät vaiheet. Saksan hävittyä sodan Rudolf piilotteli töissä maatilalla valenimen turvin, mutta jäi kiinni vähän yli puoli vuoden jälkeen. Kaksi viikkoa myöhemmin hänet hirtettiin Auschwitzin keskitysleirin krematorion edessä. Hedwigiä taas ei tuomittu, vaan hän meni uudestaan naimisiin ja muutti Washingtoniin, missä kuoli 81-vuotiaana.
The Zone of Interest on englantilaisen ohjaajan Jonathan Glazerin (Sexy Beast, Birth, Under the Skin) neljäs pitkä fiktioelokuva. Saksankielisen elokuvan pääosassa loistavat Christian Friedel (Babylon Berlin, Elser - yksin Hitleriä vastaan, Valkoinen nauha) ja Sandra Hüller (Sisi & Ich, Isäni Toni Erdmann, München - Sodan uhka). Hüller kisaa myös parhaan naispääosan Oscarista elokuvassa Anatomy of a Fall. The Zone of Interest taas kisaa Oscareissa parhaan elokuvan, parhaan ohjaajan, parhaan sovitetun käsikirjoituksen, parhaan ulkomaalaisen elokuvan ja parhaan äänityksen palkinnoista.


Jutun asiasanat:

elokuva
arvio
holokausti

Kommentit (0)

Kommenttia ei voi muokata jälkikäteen.

Viesti:

Nimi:

Puheenaiheet

Tilaa maksuton Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Haluan tarkkoja näkökulmia, ajattelemaan houkuttelevia juttuja ja tuoreimmat kuulumiset Rapportilta.

Tietosuojaselosteemme.
Rapport — hyviä juttuja. Lukijat, tekijät, aiheet ja rahoittajat kohtaavat uudella tavalla.